Blog Ontwerpen, coachen en de rust bewaren: de dag van Nico

Als Verkeerskundig ontwerper vervult Nico een opdracht bij het Ingenieursbureau van de gemeente Den Haag. Behalve het ontwerpen, is hij sinds een paar maanden ook kenniscoach voor een aantal van zijn Mobypeople collega’s. Hoe zijn werkdag eruit ziet, vertelt hij hier.

Hoe start je normaal gesproken je werkdag?

Gemiddeld werk ik zo’n 2 tot 3 dagen per week in Den Haag. De overige dagen werk ik vanuit huis. Iets voor de spits vertrek ik thuis, in Utrecht. Op dat tijdstip vallen de files wel mee. Ik ben graag op kantoor bij mijn opdrachtgever om tussen de collega’s aan de opdracht te werken, het is een leuk team

Elke dag start ik met mail doorspitten en een planning maken. Dat zijn vaak overleggen, werken aan een ontwerp of een afspraak met een van mijn coachees. Ik ben ongeveer een halve dag per week bezig met mijn rol als kenniscoach. 

Waarom ben je kenniscoach geworden?

Momenteel begeleid ik 4 junioren, onder wie Simon Knüwer die bij dezelfde opdrachtgever zit. Deze stap is voor mij een logische. Ik vind het belangrijk om kennis over te dragen en heb aangegeven dat ik dat graag intern zou doen bij Mobypeople. Dat kwam goed uit. Er bleek namelijk behoefte aan een extra persoon die, naast Rik en Koen, ook wat junioren kon begeleiden. 

In de gesprekken met mijn coachees bespreken we van alles. Zo kijken we naar opleidingsbudget en waar ze dat voor willen inzetten. Samen kijken we waar de persoon in kwestie het meeste aan heeft. Dat kan inhoudelijke kennis zijn, of juist wat extra handvatten voor bepaalde vaardigheden. 

Heb je als kenniscoach ook contact met de opdrachtgever?

Kenniscoach is een rol op de achtergrond, voor de opdrachtgever althans. Wel hebben mijn coachees en ik jaarlijks een ontwikkelgesprek met de opdrachtgever. We bespreken dan hoe het gaat binnen de organisatie en hoe de collega zich ontwikkelt. In zo’n gesprek krijg ik goed in beeld waar de ontwikkelpunten liggen. Een leidinggevende die dagelijks met een coachee samenwerkt heeft waarschijnlijk een ander beeld dan ik.

Ik merk dat deze gesprekken echt een meerwaarde zijn voor opdrachtgevers. Ze weten dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling, maar dat die taak voornamelijk bij ons ligt. Het wordt enorm gewaardeerd dat we er zo in investeren. 

Je kunt nog zo’n mooi idee hebben, als je niet weet hoe het proces loopt, kom je niet veel verder

Wat maakt jou een goede kenniscoach?

Ik kan goed luisteren en adviseren en weet de rust te bewaren. Daarnaast heb ik de afgelopen 13 jaar het nodige gezien en meegemaakt op inhoud en proces in verschillende rollen. Dat komt van pas in de gesprekken met junioren. Je kunt nog zo’n mooi idee hebben, maar als je niet weet hoe je het verder qua proces moet aanpakken kom je niet veel verder, of sla je de plank mis. 

Naast inhoud en proces hebben we het in de coachgesprekken ook vaak over hoe je het overzicht in je eigen werk. Hoe prioriteer je? Hoe organiseer je je eigen werk?

Hoe heb jij je ontwikkeld sinds je bij Mobypeople werkt?

Voordat ik bij Mobypeople aan de slag ging had ik al een aantal jaren werkervaring. Toch heb ik veel geleerd van verschillende trainingen over adviesvaardigheden en communicatie. De inhoud zit meestal wel goed of leer je in de praktijk, maar het is de manier waarop je het aanpakt of verkoopt dat een verschil kan maken.

Toen ik in Den Haag begon, had ik nog weinig ervaring met fulltime ontwerpen. Ik heb bij mijn verschillende opdrachtgevers vaker ontwerpen uitgedacht en op papier laten zetten, maar niet in een rol zoals bij het Ingenieursbureau Den Haag. Zo had ik nog nooit gewerkt met Microstation (een technisch tekenprogramma). Ik heb mijn individuele opleidingsbudget ingezet om me daarin te verdiepen. Nu profiteer ik daar dagelijks van en kan ik snel op een digitale manier ontwerpen schetsen, zodat een tekenaar dit eenvoudig uit kan werken tot een volwaardig ontwerp.

Daarnaast steek ik ook veel op van de collectieve trainingen, kennissessies en coachingsgesprekken met Koen, mijn eigen kenniscoach.

Waar kunnen we iets van jouw werk ervaren?

Recent is er een verkeersveiligheidsproject opgeleverd waar we intensief mee bezig zijn geweest. Het ging om een verkeerssituatie waar veel fietsongevallen gebeurden, vaak met letsel. We begonnen met een onderzoek naar de oorzaak van de ongevallen en vertaalden dit naar een ontwerp. 

Het was een snelkoker in dit geval: nadat het ontwerp was afgerond is het binnen een jaar al uitgevoerd. De meeste projecten hebben een langere doorlooptijd binnen een grote gemeente.

Daarnaast ben ik bezig met een project rondom de komst van een nieuw type tram. Die nieuwe trams zijn breder waardoor de indeling van de straat op veel plekken moet worden aangepast. 

Zo ben ik ook betrokken bij de herinrichting van het Hobbemaplein. 

Daar hebben we enerzijds te maken met het inpassen van die nieuwe tram, maar ook met verkeersveiligheid en het leefbaarder maken van het plein zelf. Als er minder auto’s komen wordt het leefbaarder, komt er meer groen en meer verblijfsruimte. Daarvoor zit ik samen met een landschapsontwerper in het kernteam, het is leuk om verschillende disciplines samen te brengen. 

Heb je al enig idee hoe je deze werkdag eindigt?

Meestal ga ik rond half 6 weer naar huis, al verschilt dat van dag tot dag. Ik kan gelukkig flexibel zijn in de tijden. Soms werk ik ‘s avonds nog wat, als dat beter uitkomt. 

💡 Benieuwd naar de carrièremogelijkheden bij Mobypeople?
Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s die met ons de verkeerswereld willen opfrissen