Blog Kenniscoach bij Mobypeople: van een- naar tweerichtingsverkeer

Een klein jaar geleden schreven we over de kenniscoaches op afstand. In dat artikel hadden Koen en Rik het over geruststellen en over het ‘nieuwe normaal’, wat dat ook betekent. Ze hadden het er toen over dat het fijn is dat overleggen niet altijd fysiek hoeft en dat het belangrijk is om je mensen betrokken te houden.

Nu bijna een jaar verder is het interessant om nog eens te kijken naar onze kenniscoaches. Wat is er het afgelopen jaar veranderd?

De rol van kenniscoach

“De rol van ons als coach is in de basis hetzelfde als een jaar geleden. Wij zijn er om kennis en ervaringen te delen, om mee te praten over bepaalde situaties en om tips te geven.” 

Rik geeft een concreet voorbeeld: “Een collega gaat met een nieuwe klus starten en dat betekent dat hij moet stoppen met een deel van zijn huidige opdracht. Samen hebben we het gesprek geoefend dat hij daarover zou hebben met zijn manager in een rollenspel. De volgende dag stelde zijn manager precies de vragen die ik hem stelde. Door die kleine oefening ging onze collega goed voorbereid het gesprek in.”

“Nu we beiden al even rondlopen als kenniscoach bij Mobypeople ontstaat er vertrouwen en weten onze mensen ons beter te vinden,”vult Koen aan. “Mensen laten zich vaak beperken in hun mogelijkheden door hun eigen persoonlijkheid en mindset. Dat was in het begin een onderwerp dat vermeden werd, nu bespreken we dit openlijk om te kunnen verbeteren.”

Met wandelen in contact blijven

“Een jaar geleden zeiden we al dat het belangrijk is om de mensen betrokken te houden. Dat is niet veranderd. Misschien is het zelfs nóg belangrijker geworden om iedereen erbij te houden.” vertelt Rik. “Een jaar geleden voerden we met name groepsgesprekken om de eenheid te behouden en om van elkaar te leren nu zetten we sterker in op een combinatie tussen groepsgesprekken en individuele ontwikkelgesprekken.”

“De tijd rondom mijn opdracht plan ik nu wandelafspraken in met mijn coachees. Dan spreken we af op een centrale plek en gaan we twee uur wandelen. Heel simpel, maar super effectief. Gewoon even eruit, een andere energie. En twee uur praten over van alles en nog wat. Maar met name waar de coachee heen wil de komende tijd. En hoe ik, als kenniscoach, hem daarbij kan helpen.”

Grote winsten geboekt in een jaar

“De functie coach krijg je tegenwoordig bij een pak cornflakes. Maar dat maakt je nog geen coach, ook voor Rik en mijzelf is het een ontwikkelproces. Ik ben trots op nieuwe mindset die we het afgelopen jaar als bedrijf en haar medewerkers hebben bereikt.” aldus Koen over zijn rol.

“We merken nu echt dat onze mensen openstaan voor coaching en dat ze serieus na gaan denken over hun ontwikkeling. En over hun toekomst. Ze durven samen met ons te kijken naar hun zwaktes, om daar mogelijke verbeteringen uit te halen. Dat is als coach zo gaaf om te zien en om mee te mogen werken.

Waar onze rol een jaar geleden veel eenrichtingsverkeer was, wordt het nu pas echt leuk. Want nu is het tweerichtingsverkeer.”