Interview De Menselijke Kant van Duurzame Mobiliteit: In Gesprek met zzp’er Rob Soeters

Mobypeople matcht tijdelijke behoefte aan expertise in de mobiliteitswereld met de juiste vakspecialist. Die vakspecialisten zijn onze eigen mensen, maar we werken ook regelmatig samen met zzp’ers bij de invulling van een opdracht. Hoe zien zij deze samenwerking? Rob Soeters vervult een opdracht via Mobypeople bij adviesbureau Breikers.

Portret zzp Rob Soeters_Mobypeople

Rob, oorspronkelijk opgeleid in HRM, begint zijn carrière in 1990 als vervoerscoördinator, een toen nieuwe functie die uit de VS is komen overwaaien. Door de jaren heen ziet hij de functie evolueren en professionaliseren. Inmiddels is Rob onafhankelijk expert op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Een telefoontje van Jan brengt Rob via Mobypeople bij Breikers. 

De opdracht bij Breikers

Breikers helpt werkgevers in Noord-Holland bij hun transitie naar slimme en duurzame mobiliteit. Het netwerk van Breikers bestaat uit adviseurs. Sommige zelfstandig, anderen worden ingehuurd via adviesbureaus. Zoals Rob via Mobypeople.

Rob richt zich op de grote werkgevers en heeft een speciale interesse in onderwijsinstellingen. Wat hem boeit in deze opdracht is de diepgang. “In tegenstelling tot andere organisaties gaan we ver in ons advies. Om stakeholders mee te krijgen in de voorbereiding van het mobiliteitsplan organiseren we diverse werksessies. Het uiteindelijke mobiliteitsplan schrijft de werkgever zelf op basis van de verzamelde input,” legt Rob uit. Deze aanpak maakt het werk niet alleen intellectueel uitdagend, maar zorgt ook voor een echt samenwerkingsproces met de werkgever.

Uitdagingen en kansen

Het werken met grote en complexe organisaties kent uitdagingen. Eén daarvan is het betrekken van alle interne stakeholders, wat een flinke investering in tijd en energie vergt. “Je doorloopt echt een proces met de werkgever. Heel leuk en interessant om met werkgever te snappen waarom ze dingen doen zoals ze doen,“ vertelt Rob. “Als we dat eenmaal achterhaald hebben kunnen we verder kijken naar de stappen om duurzamer te worden op het gebied van de mobiliteit in het woon-werk en zakelijke verkeer.

Het is de uitdaging om medewerkers te beïnvloeden zonder dat het dwingend is. Ze moeten zelf de afweging maken. Daarvoor kan de werkgever wel maatregelen treffen. Door een logisch verhaal moeten we de mensen zelf na laten denken over hun manier van reizen. Dat bereik je door goede informatie te geven over de voordelen (voor henzelf, de werkgever en de maatschappij) van de verschillende vervoerswijzen en hen alternatieven te laten uitproberen. Als management het goede voorbeeld geven helpt zeker ook”. 

Ben jij zzp’er in de wereld van mobiliteit en verkeer? Dan werken we graag met jou samen. 
Niet omdat het moet, maar omdat het ons allebei vooruit helpt.

De rol van Mobypeople

De samenwerking met Mobypeople verloopt soepel. “Normaal gesproken ga ik als zzp’er zelf op zoek naar mijn opdrachten. Maar voor deze opdracht belde Jan me. Mobypeople kende ik al via Harald, dus de link was snel gelegd. Contractueel is alles door Jan geregeld. We spreken elkaar niet vaak, maar als we dat doen, zitten we op één lijn,” vertelt Rob.

Een menselijke benadering

Wat Rob onderscheidt, is zijn focus op de menselijke kant van het verhaal. “Het aanbieden van alternatieven door bijvoorbeeld alleen probeerfietsen neer te zetten is niet genoeg. Daar hoort een gedragsbeïnvloedingscampagne bij die mensen uitdaagt de fietsen te gaan gebruiken,” benadrukt hij. “Wat mij drijft, is de uitdaging om mensen te bewegen tot het punt waarop ze daadwerkelijk bereid zijn iets nieuws te proberen en als men tevreden is deze vervoerwijze te blijven gebruiken.”