Interview Verkeerskundigen in de bouw – deel 2

Op dit moment is er veel vraag naar goede verkeerskundigen. Als je van school komt, is dat fijn, de banen liggen immers voor het oprapen. Maar waar kies je voor? Veel starters gaan voor een commercieel bedrijf of een overheidsorganisatie. Zo kwamen Sander en Raymond in de bouwwereld terecht. In dit artikel vertellen hoe ze uiteindelijk bij Mobypeople terecht kwamen. 

Waarom Mobypeople?

Sander: “Het combineren van verkeerskunde en de bouwwereld vond ik erg leuk. Maar ik merkte dat ik op verkeerskundig vlak meer wilde leren. Een van mijn beste vrienden, Nico Hopman, werkte al bij Mobypeople. Zodoende wist ik dat ze nog mensen zochten. 

Dus 1+1=2. Het grote netwerk, de vele opleidingsmogelijkheden en de leuke club mensen spraken mij vooral erg aan. Als je een vraag hebt, dan gooi je het in de groepsapp en binnen vijf minuten heb je antwoord. Het is heel fijn om een leuk jong team te hebben om altijd op terug te kunnen vallen. 

Raymond: “Ik vind het interessant om te kijken of je ervoor kunt zorgen dat mensen minder vaak met de auto naar hun werk gaan. Dat is een van de redenen dat ik verkeerskunde ben gaan doen en waarom ik bij Mobypeople aan de slag ben gegaan. Hier word ik constant uitgedaagd en werk  op verschillende plekken met verschillende mensen. Ik kan hier mezelf zijn. Er is genoeg vrijheid, er hangt een toffe sfeer en het is een gedreven team. ”

Wat doe je nu?

Sander is sinds januari werkzaam bij de Gemeente Utrechtse Heuvelrug. “Ik heb zelf voor deze gemeente gekozen, omdat het een lekkere praktische opdracht is. Ik zit in het team beheer en ben vooral bezig met de wegwerkzaamheden, met aannemers rond de tafel zitten, heel veel buiten zijn, klachten en melding afhandelen en kijken of we infrastructuur kunnen aanpassen. Dus ook hier komt die aannemer weer een beetje naar boven. En dat bevalt heel goed.

Als wij bij de gemeente een nieuwe weg moeten aanleggen of we zijn bezig met een nieuwe uitrit, dan weet ik met mijn achtergrond beter wat er mogelijk is. Dat werkt wel heel prettig en dat wordt ook heel erg gewaardeerd door mijn collega’s. Ik ben geen echte wegenbouwer, maar ik weet wel hoe een weg is opgebouwd en daar neem ik mijn collega’s zeker in mee.”

“Op de eerste dag bij de Gemeente Utrechtse Heuvelrug bijvoorbeeld, hadden ze meteen een heel groot wegenbouw project. Ze wisten dat ik iets had gedaan met verkeersmaatregelen en toen kreeg ik een hele stapel tekeningen die ik moest nalopen. Ik moest controleren of het verkeersveilig was en of de omleidingen en afzettingen klopten. Mijn collega zat naast me en zei dat hij in een uur heel veel meer had geleerd dan dat hij hier al van wist. Die combinatie van praktijk en theorie werkt heel erg fijn.”

Raymond is momenteel werkzaam bij de Gemeente Vlissingen samen met zijn Mobypeople collega Jan. Werkervaring bij een aannemer is een fijne en -ik denk- een onmisbare basis om als verkeerskundige aan de slag te gaan. Hoe meer je vandaag kunt doen, hoe beter het is. Zo werkt de aannemerij gewoon. Het is een goede motivatie voor jezelf. Ik merk wel dat de mentaliteit bij de gemeente heel anders is. Bij ambtenaren duurt het soms erg lang  voordat ze de kern van het probleem naar boven halen.”

Wat wil je nog leren?

Sander: “Ik weet heel veel van ontwerpen, maar op beleidsniveau heb ik nog niet zoveel kennis. Daar wil ik meer van leren. Als je technische kennis kan combineren met het maken van beleid ben je als persoon volgens mij heel waardevol voor zowel de opdrachtgever als Mobypeople.”

“Heel veel verkeerskundigen in de jaren na mij zijn de aannemerij ingegaan. Veel van hen blijven daar ook hangen, omdat ze daar uiteindelijk projectleider worden. Ze doen vervolgens niks meer met verkeer. Dat vind ik zonde.  Mensen uit de bouwwereld hebben juist die praktische kennis. We hadden laatst bijvoorbeeld een probleem met bepaalde verkeerslichten waardoor er veel files ontstonden. Mijn collega kwam toen met een snelle oplossing, maar dacht niet na over de kosten.”

Raymond: “Ik wil leren waar mijn verkeerskundige interesses liggen, aangezien ik al een aantal jaren niet meer in dit werkveld heb gewerkt. Ik vind het tof dat ik Koen, mijn kenniscoach, kan bellen met vragen. Met zijn kennis en ervaring kan hij me verder helpen. Bijvoorbeeld door te adviseren hoe ik mijn persoonlijke opleidingsbudget kan inzetten. Op het moment dat we uit de coronacrisis zijn gaan we in ieder geval een bakje koffie doen. 

Ook benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Wil jij onderdeel uitmaken van het tofste verkeerskundige team van Nederland? Neem dan contact op of check onze actuele vacatures.