Blog Openbaar vervoer en het coronavirus

Jeroen begon vier jaar geleden bij GVB, de vervoersmaatschappij van Amsterdam, als stagiaire Vervoerkundige op de afdeling vervoerontwikkeling. Daar houden ze zich vooral bezig met de ontwikkeling van vervoersplannen van nieuwe en bestaande openbaar vervoersnetwerken. Met focus op de reizigerstevredenheid.

Lees ook over een gemiddelde dag van Jeroen bij GVB.

Jeroen heeft een vrij brede opdracht. Hij ziet zichzelf als manusje van alles en schakelt tussen verschillende belangen en afdelingen. De coronacrisis betekent nogal wat voor de opdracht en natuurlijk voor GVB.

Het openbaar vervoer ligt tenslotte zo goed als stil. In dit artikel praat Jeroen je bij over het openbaar vervoer tijdens de coronacrisis.

Mijn opdracht in coronatijd

“Niet lang na het stilvallen van het openbaar vervoer werd het aantal uren voor de opdracht gehalveerd. Het genereren van minder inkomsten en de doorloop van minder projecten lagen hieraan ten grondslag.

Een groot deel van mijn opdracht bij GVB blijft hetzelfde: ervoor zorgen dat mensen zo goed mogelijk op de plaats van bestemming komen. Er wordt nog steeds aan wegen gewerkt waar reizigers over moeten reizen. En de paar reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer moeten hier zo min mogelijk hinder van hebben.”

De uren die ik niet bij GVB werk, help ik bij Forseti in team Outsourcing. Een heel andere wereld waar ik me richt op individueel vervoer in plaats van het vervoeren van duizenden reizigers waar ik me normaal mee bezighoudt.

Wat als we weer mogen reizen?

“Bij GVB hebben we in kaart gebracht wat er moest gebeuren als we weer mochten reizen met het openbaar vervoer. Enkele van de vragen die ons bezighielden:

  • Hoe kunnen we de afstandsmaatregelen waarborgen?
  • Wanneer kunnen we gaan opbouwen?
  • In welke mate kunnen we gaan opbouwen?
  • Waar beginnen we?

Lijnen waar normaal gesproken veel studenten over reizen hoeven bijvoorbeeld nog niet open, die gaan de komende tijd nog niet reizen. Hetzelfde geldt voor bedrijventerreinen waar normaal gesproken veel mensen naartoe reizen die nu vanuit huis werken.

Er lag een mooi puzzel voor ons.”

Terugblik op de eerste weken

“De eerste weken van versoepeling liggen achter ons. En wat ons betreft verloopt alles volgens plan.

Op dit moment rijdt 85% van de reguliere dienstregeling. Daarmee verplaatsen we ongeveer een kwart van de reizigers die voor corona met ons reisden. Dat is geleidelijk aan zo gegroeid.

Iedere versoepeling leidt tot een stijging in het aantal reizigers. Zo zagen we ook direct terug dat de middelbare scholen weer open mochten. Gelukkig zijn het geen stijgingen die voor problemen met de dienstregeling zorgen.”

Genoeg ruimte bieden voor reizigers

“Om niet wekelijks de dienstregeling om te hoeven gooien hebben we een robuuste dienstregeling neergezet. 85% is meer dan genoeg om de komende groei in reizigers aan te kunnen.

We blijven dat constant monitoren en waar nodig aanpassen. Richtlijn is de maximale bezettingsgraad die ons opgelegd is vanuit de overheid. Dit protocol zegt dat tussen de 35% en 50% van de plaatsen gebruikt mag worden.

Alles om voldoende ruimte te bieden voor reizigers.”

Onveilig en niet welkom

“We zijn er nog lang niet natuurlijk. De tijd dat het openbaar vervoer gepromoot werd als perfect vervoer voor een dagje uit is voor nu even voorbij. Niet alleen vanuit de vervoerders, maar we zien het ook in het sentiment van de reiziger terug.

De reiziger voelt zich namelijk niet veilig en ook niet welkom in het openbaar vervoer.

En dat is is wel een uitdaging. We willen mensen namelijk niet ontmoedigen om het openbaar vervoer te gebruiken. Maar we willen het ook zeker niet promoten en van de daken schreeuwen dat het weer kan.

Het mondkapje werkt natuurlijk ook niet mee in deze uitdaging.

Hopelijk is dat onze volgende uitdaging: mensen het gevoel van veiligheid en zich welkom voelen weer terug geven.”