Achter de schermen De dag van Jeroen

Als vervoerkundige is Jeroen momenteel werkzaam bij GVB, de vervoermaatschappij van Amsterdam. Hieronder vertelt hij hoe een dag bij deze organisatie eruit ziet.

Om 05.45 stap ik op mijn fiets richting Station Arnhem. Heerlijk om zo wakker te worden. Ik reis iedere dag met de trein naar station Sloterdijk in Amsterdam. Rond 07.15 kom ik aan op kantoor. Ik loop als eerste langs het koffiezetapparaat en druk op de groene knop. Dit schijnen de sterkste bonen te zijn. Vervolgens ga ik aan de slag met dingen waar ik niet bij gestoord wil worden. Heerlijk, die rust om me heen.

Ik begon vier jaar geleden bij GVB als stagiaire Vervoerkundige op de afdeling vervoerontwikkeling. Zij houden zich vooral bezig met de ontwikkeling van vervoersplannen van nieuw en bestaande openbaar vervoersnetwerken rekening houdend met de reizigerstevredenheid.

Vanuit daar ben ik ruim een jaar geleden in mijn huidige functie als vervoerkundige gerold. Ik heb een vrij brede rol en zie mezelf als manusje van alles en schakel tussen verschillende belangen en afdelingen.

Maandag is overlegdag. In de ochtend krijgen we te horen wat de nieuwe omleidingen zijn en wat er gaat gebeuren de komende maanden. Zo kunnen we snel schakelen met de mensen die de dienstregelingen bouwen. Daarna heb ik afdelingsoverleg om te zien waar de knelpunten zitten voor onze afdeling.

Ook bezoek ik af en toe een tram- of busremise. Het komt wel eens voor dat er een voertuig niet naar behoren werkt waardoor er te weinig voertuigen beschikbaar zijn om volgens dienstregeling te rijden. Wij doen dan een kleine aanpassing, zodat zoveel mogelijk volgens plan kan rijden.

Rond 12.00 staat er altijd wel iemand op die honger heeft. We lunchen altijd gezellig met de hele afdeling, ongeveer vijftien man, in de kantine. Zo kan ik weer met goede moed beginnen aan de middag.

Tijdens mijn opleiding heb ik stage gelopen bij GVB, na mijn afstuderen mailde ik mijn oude stagebegeleider of ze nog mensen nodig hadden en dat bleek zo te zijn. Ik kon er alleen aan de slag via een inhuur constructie, en die inhuur verliep via Mobypeople.

Deze manier van werken biedt de mogelijkheid om kortere periodes bij diverse opdrachtgevers te zitten en zo verschillende kanten van verkeerskunde te leren kennen. Een groot pluspunt vind ik dat Mobypeople veel aan trainingen en begeleiding doet. Je wordt goed ondersteund in keuzes die je maakt.

De rest van de week is mijn dagplanning iedere dag anders. Het ligt echt aan het werk dat binnenkomt. De ene dag speel ik in op de geplande omleidingen in de stad en de andere dag verbeter ik de dienstregeling van de bus. Ook maak ik analyses op basis van reistijden en ov-chipkaart cijfers om eventuele routes aan te passen.

Ik werk graag in een drukke omgeving waar veel gebeurt en vind de veelzijdigheid heel leuk. Het allerleukste aan mijn functie vind ik de waardering die ik krijg voor mijn werk. Wanneer ik bijvoorbeeld een dienstregeling hebt gemaakt voor een omleiding en de reizigers zijn redelijk tevreden ondanks dat ze vertraging hebben opgelopen, doet dat me goed.

Doordat ik zo vroeg begin met werken, ben ik meestal op tijd klaar. Voor mij is het reizen zo aardig uit te houden. Rond zes uur ben ik weer terug in Arnhem.

Hier zou ik ook wel eens willen kijken bij een vervoersbedrijf. Nu denk ik weleens kan het niet beter? Wat zijn dit voor keuzes? Om vervoerkundige in mijn eigen omgeving te mogen zijn lijkt me interessant. Dit ga ik eens bespreken met mijn kenniscoach.