Podcast Alles wat je moet weten over slimme mobiliteit

Wat is slimme mobiliteit? Waarom is het belangrijk om hier nu mee bezig te zijn en is Nederland er klaar voor?

Samen met Koen van Neerven en Robbie Willems ga ik op zoek naar de antwoorden op deze vragen.

Luister ook de podcastaflevering voor een uitgebreid gesprek over dit onderwerp:

Abonneer je op onze podcast via Anchor | Google Podcasts | Spotify

Wat is slimme mobiliteit?

Slimme mobiliteit is een containerbegrip en slaat op reizen met de inzet van informatie- en communicatietechnologie. Het doel is om slimme manieren te bedenken die zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. 

Als je nu naar buiten loopt in Den Bosch, dan vallen de groene scooters die je overal ziet rijden onder slimme mobiliteit. Maar ook de verkeerslichten die op elkaar zijn afgestemd. Slimme mobiliteit is er op de achtergrond. We zien het niet, maar onbewust ervaren we de voordelen. 

Slimme mobiliteit is niet iets uit de toekomst, het is er al jaren. Maar pas de laatste vijf jaar noemen we het ook slimme mobiliteit. Een mooi voorbeeld is carpoolen wat echt populair werd bij de oliecrisis van 1973, maar al tijdens de Tweede Wereldoorlog ingezet werd in de Verenigde Staten. Een mooie manier om mensen samen en slimmer te laten reizen. Een vorm van slimme mobiliteit.

Hetzelfde geldt voor de kortingspas van de NS. De korting na de spits stimuleert mensen om na de spits te reizen. Zo worden reisbewegingen beter verspreid over de dag.

Op de website van Rijksoverheid vind je nog meer slimme diensten en producten.

Is slimme mobiliteit belangrijk?

Mobiliteit zit aan z’n grenzen. De infrastructuur van Nederland zit aan z’n grenzen. Denk maar eens aan de kilometers file die er inmiddels weer dagelijks staan. En de stikstofuitstoot waardoor het land deels op slot zit

Met slimme mobiliteit rekken we de grenzen van de huidige infrastructuur op. We hoeven dus geen nieuw asfalt neer te leggen. We kiezen ervoor om slimmer in te zetten wat we al hebben. En om meer de samenwerking op te zoeken met alle betrokken partijen; van reiziger tot vervoerder, van wegbeheerder tot app-ontwikkelaar. 

Daarom begint het met data

Wie samenwerkt, wisselt data uit. Zo kunnen we achterhalen wie er wanneer reist en waarom. Door die data te analyseren komen nieuwe mogelijkheden bovendrijven. 

Waarom moeten bezoekers van de Efteling bijvoorbeeld al om 9:00 in het park zijn, precies op het tijdstip dat veel werkende mensen op de snelweg rijden? Wat zou het met de files rondom Waalwijk doen als bezoekers pas vanaf 10:00 het park mochten?

Misschien wordt de data uit jouw auto binnenkort wel gebruikt om gladheid te bestrijden in het winter:

Waken voor het monster van Frankenstein

Door het hele land worden allerlei succesvolle projecten gedraaid met slimme mobiliteit. Projecten die het afzonderlijk van elkaar goed doen. Maar op een gegeven moment zullen deze projecten met elkaar moeten gaan communiceren. Werkt het dan ook nog?

We moeten er met slimme mobiliteit voor waken dat we niet zomaar alles aan elkaar knopen. Het gevaar is dat we een monster van Frankenstein creëren. Het is daarom belangrijk om vooraf afstemming te zoeken en ervoor te zorgen dat alles goed op elkaar aansluit. 

We willen bijvoorbeeld meer goederen via het water vervoeren zodat alleen de laatste kilometers met een vrachtwagen gemaakt worden. Zo komt een container via het water aan in Tilburg, Waalwijk of Den Bosch. Maar de reis begint in Rotterdam, dat betekent dat onze regio contact moet hebben met de haven van Rotterdam. 

Slimme mobiliteit organiseren vraagt veel samenwerking. En daar ligt de grootste uitdaging. 

Of Nederland klaar is voor slimme mobiliteit? Je hoort in het in de podcastaflevering:

Abonneer je op onze podcast via Anchor | Google Podcasts | Spotify