Podcast Hoe zit het met de maximumsnelheid op de Nederlandse (snel)weg?

Waarom mogen we overdag geen 130 kilometer per uur meer rijden? Wat zijn de voordelen nu we met z’n allen overdag minder hard rijden? En wat is er in de toekomst nog mogelijk?

Dit zijn geen vragen die wij dagelijks op ons bord krijgen, aangezien we bij Mobypeople voornamelijk voor gemeentes werken. Waar we wel dagelijks mee te maken hebben zijn de transities van 80 naar 60 en heel actueel de transitie van 50 naar 30 in de bebouwde kom.

Luister ook de podcastaflevering voor een uitgebreid gesprek over dit onderwerp:

Abonneer je op onze podcast via Anchor | Google Podcasts | Spotify

De discussie blijft hetzelfde

Laten we even teruggaan naar 16 maart 2020. Dit is niet alleen de dag dat we met z’n allen vanuit huis moesten gaan werken om corona te bestrijden. Het is ook de dag waarop de maximale snelheid op de snelwegen van 130 naar 100 km per uur veranderde. 

Waarom de maximumsnelheid is beperkt?

Robin Maatjes geeft aan dat het voornamelijk te maken heeft met de stikstofproblematiek in ons land. 

Robin Maatjes tijdens de opname van Frisse Blik op de Weg.

“In Nederland is er veel uitstoot, wat slecht is voor de natuur. Om de uitstoot te verminderen moest onder andere de landbouw even pas op de plaats maken. Er was geen ruimte om uit te breiden en er was zelfs sprake van inkrimpen. Hetzelfde gold voor de bouw, die is op verschillende plekken stilgelegd. 

Daarom is er vanuit de overheid besloten om de maximumsnelheid te beperken, om snel de uitstoot van stikstof te verminderen.”

Het land zat op slot

Robbie Willems werkte in die tijd voor de provincie Brabant en daar was de stikstofproblematiek echt serieus met alle veehouderijen in die omgeving: 

“Van de een op de andere dag zat alles op slot, dingen konden niet meer. Wegwerkzaamheden konden niet meer uitgevoerd worden, woningbouwprojecten werden stilgelegd, boeren mochten niet meer met hun trekker over het land. Er moest eerst iets gedaan worden aan de stikstofuitstoot.

Het land zat dus op slot en er moest iets gebeuren. Niet over twee weken, maar vandaag. Of eigenlijk gisteren. Met die noodzaak in het achterhoofd is ervoor gekozen om de maximumsnelheid op de snelweg te beperken.

Het is overigens wel goed om te vermelden dat we het nu over landbouw en woningbouw hebben, maar dat eigenlijk de natuur is die in de problemen zit. Alles wat we doen om de uitstoot te verminderen doen we uiteindelijk voor het milieu.”

Minder optrekken en afremmen maakt het verschil

“Hoe harder we rijden, des te meer onze auto’s uitstoten. Maar er zit ook een grote winst in het verminderen van het aantal optrek- en afremmomenten.” geeft Robin aan. “Overdag is het in Nederland te druk om met z’n allen 130 km per uur te rijden. Door overdag minder hard te rijden heb je een constantere doorstroom van verkeer. ‘s Avonds is het minder druk op de weg, dus dan heb je die constante doorstroom ook bij een hogere snelheid.”

“Dat optrekken en afremmen is inderdaad kostbaar.” vult Robbie aan. “En niet alleen voor je portemonnee, maar ook voor de stikstofuitstoot. Door die momenten te verminderen, verminder je direct de uitstoot.

Veel moderne auto’s tonen het verbruik op het dashboard. Daar zie je direct het effect van de snelheidsverschillen. Daarom rijd je in de binnenstad minder zuinig dan op de snelweg, je moet veel vaker wisselen van snelheid.”

Mogen we weer harder rijden in de toekomst?

Robbie: “Het is nogal een operatie om alle borden langs de weg weer te vervangen door een nieuwe maximumsnelheid, dus dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Daarom lijkt het mij praktisch en pragmatisch om de maximumsnelheid op 100 te houden totdat het wagenpark vervangen is door emissievrije voertuigen.”

“Ik denk dat er veel mensen zijn die een deel van hun werk thuis blijven doen.” vertelt Robin. “Ik hoor om me heen veel positieve ervaringen. En iedere dag dat er thuisgewerkt wordt scheelt een reisbeweging naar het werk en dus ook uitstoot.”

“Maar toch zie ik het met de dag drukker worden op de snelwegen.” merkt Robbie op. “Wel op andere tijden, maar er ontstaan nog steeds files. Terwijl we eigenlijk allemaal geacht worden om vanuit huis te werken. Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe het er dadelijk uitziet als dat niet meer het advies is.”

Robin Maatjes en Robbie Willems in gesprek met Martijn Bloksma over de maximumsnelheid overdag op de snelweg.

Verder luisteren naar het gesprek met Robbie en Robin over dit onderwerp? Check dan deze podcastaflevering:

Abonneer je op onze podcast via Anchor | Google Podcasts | Spotify