Blog 4-4-4 advies Fokker: bereikbaarheid en parkeermogelijkheden verbeteren

Regelmatig geven we in onze 4-4-4-sessies advies aan gemeenten over een situatie waar ze een frisse kijk op willen hebben. 4 professionals van Mobypeople buigen zich 4 uur lang over een verkeerskundig vraagstuk. Uiteindelijk leidt dit onderzoek tot een adviesrapport van 4 pagina’s. Allemaal kosteloos uiteraard.  In opdracht van de gemeente Hoogeveen bogen we ons over bereikbaarheid en parkeermogelijkheden voor Fokker. 

Fokker wil groeien en de bereikbaarheid en parkeermogelijkheden kunnen beperkend zijn in deze ambitie. Fokker zorgt voor veel werkgelegenheid in de gemeente. Daarom ging ik samen met Jurgen, Rowan en René aan de slag met dit vraagstuk. Daan Butterman keek ook mee als kersverse collega. We namen vier uur de tijd om samen tot een advies van vier pagina’s te komen. Een echte snelkooksessie, zoals Rik het al eens eerder noemde. Een mooie manier om alvast een idee te krijgen bij dit grote project dat de komende jaren op stapel staat.

De uitdaging

Tijdens de probleemanalyse werd duidelijk dat het terrein streng beveiligd is. Een hoog hek omringt het bedrijfsterrein en bezoekers en leveranciers moeten zich bij een beveiligingspunt aanmelden. Doordat Fokker onderdelen levert aan defensie dient het terrein te voldoen aan de eisen van de Algemene Bepalingen Defensieopdrachten (ABDO). En dat merk je in de doorstroom op het terrein.

Vrachtwagenchauffeurs die zich moeten aanmelden kunnen hun voertuig parkeren. Er is nu één parkeerplek voor een vrachtwagen met oplegger. Daardoor ontstaat er al snel een wachtrij op het terrein én de openbare weg met bijhorende gevaarlijke situaties en opstoppingen. 

Fokker kent verschillende parkeerterreinen die verspreid zijn over het hele terrein. Dat betekent dat er op drukke momenten veel verkeer is tussen de parkeerterreinen. Verkeer dat hinderlijk is voor andere verkeersstromen op het terrein. 

Tot slot komt er binnenkort een opleidingscentrum aan de oostzijde van het bedrijfsterrein. Om hier te komen moeten de werknemers de drukke Europaweg oversteken zonder voetgangersoversteek.

Rood omkaderd de 5 parkeervoorzieningen op het bedrijfsterrein, in het blauw de voertuigbewegingen van zowel personeel richting de achterste parkeervoorziening, als interne logistiek

Ons advies

Na de probleemanalyse gingen we aan de slag met verschillende oplossingsrichtingen. We denken dan graag in quick wins en in structurele oplossingen.

Quick win

Met de quick wins hopen we snel impact te maken op de uitdagingen waar Fokker voor staat. 

  • Fietsgebruik stimuleren – Door het maken van een fietsplan, kan Fokker helpen het aantal voertuigbewegingen te minimaliseren. Daarnaast zou er ook een deelfiets systeem opgestart kunnen worden om medewerkers die met de trein reizen, te helpen bij de laatste kilometers naar hun werk.
  • Dynamisch reisinformatiesysteem (DRIS) inzetten – Dit systeem moet ervoor zorgen dat bezoekers en leveranciers niet hoeven te zoeken naar een parkeerplaats. Dit systeem laat precies zien wat de bezetting is op het parkeerterreinen rondom het hoofdgebouw en waar er plaats is om te parkeren. Zo voorkom je zoekverkeer en onnodige vertraging tijdens parkeren.

Structurele oplossingen

Om de uitdagingen structureel op te lossen bedachten we het volgende:

  • Opstelruimte bij ingang Edisonweg – Om de opstelruimte voor vrachtverkeer effectiever te maken, is het verstandig om een extra opstelstrook te faciliteren door de uitrijstrook wat te verleggen. 
  • Inritten naar de parkeerterreinen – Fokker heeft momenteel één hoofdingang. Een extra inrit naar de parkeerterreinen moet zorgen voor minder intern verkeer.
  • Mogelijkheid extra inrit aan westzijde bedrijfsterrein – Om conflicten met interne logistiek en gebruikers van de parkeerplaats aan de westzijde weg te nemen, is een tweede inrit aan de westkant van het Fokkerterrein nodig. Daarnaast is dit qua ruimtegebruik en ruimte-efficiëntie verstandig. 
  • Mogelijkheid extra inrit oostzijde bedrijfsterrein – Met de toenemende vraag op het bedrijventerrein wordt overwogen om een tweede toegangspunt te gebruiken, maar niet zonder uitdagingen. De oprit aan de oostkant van het terrein kan een alternatieve toegangsweg bieden voor parkeerterrein Oost; deze optie vereist echter een bochtige route die gevaarlijk kan zijn voor zowel automobilisten als fietsers. We presenteren mogelijke oplossingen naast onze aanbeveling voor verder onderzoek. 

De 4-4-4-sessies bieden we gratis aan. Ze zijn onderdeel van ons Klant als Partner programma.
In deze blog vertelt Jan daar meer over.