Interview Gratis advies geeft de doorslag

Regelmatig geven we in onze 4-4-4-sessies advies aan gemeenten over een situatie waar ze een frisse kijk op willen hebben. 4 professionals van Mobypeople buigen zich 4 uur lang over een verkeerskundig vraagstuk. Uiteindelijk leidt dit onderzoek tot een adviesrapport van 4 pagina’s. Allemaal kosteloos uiteraard. Soms geeft het richting, nieuwe inzichten of het laatste zetje. Dat laatste was in Harderwijk het geval. 

Toeristische bestemmingen trekken vaak veel verkeer en dat geeft de bijbehorende overlast. Dat gold ook voor het Dolfinarium, dé trekpleister van Harderwijk. 

Minirotonde

Oude situatie met minirotonde

Om dat aan te pakken is ongeveer tien jaar geleden een kruising in die gemeente omgevormd tot een minirotonde. “Er is toen voor een mini-variant gekozen omdat er weinig ruimte was,” zegt Willem van Blijderveen, adviseur verkeer bij de gemeente Harderwijk. “De kruising zat ingeklemd tussen de haven en bebouwing.” 

De aanleg van de minirotonde verbeterde de situatie, maar bleef onduidelijk voor weggebruikers. Omdat deze vorm niet zo heel vaak wordt toegepast is het onbekend voor mensen.  Fietsers en voetgangers voelden zich onveilig. Ook vonden er alsnog regelmatig ongevallen plaats.

Twee ideeën

“Daar moesten we dus wat mee,” zegt Willem. Bij de gemeente werken drie verkeerskundigen die zich gezamenlijk al over de situatie hadden gebogen. Zij speelden met twee oplossingen: er een grotere rotonde van maken, of een ruime t-splitsing.

Maar welke van deze twee ideeën was het beste? Rik Oppedijk, die destijds bij Harderwijk een opdracht vervulde, zei: “laat ons maar eens kijken.” 

“Ik heb Rik expres niets verteld over onze twee gedachtenspinsels”, zegt Willem. “Zodat het team een open blik zou houden. Tot onze verrassing kwam Mobypeople met een oplossing die erg leek op een van de oplossingen die we zelf hadden bedacht, namelijk: maak van de minirotonde een T-kruising. Dat advies bevestigde ons idee. Dat zijn we verder gaan uitwerken.” 

Petje af!

Willem vertelt: “Toen we aan het schetsen waren, bleek tot onze verrassing dat we veel meer ruimte hadden dan we in eerste instantie dachten. Er ligt nu een middengeleider van zes meter breed, fietspaden, rijbanen en groen. Het is aardig gelukt om er een mooie, ruime kruising van te maken.” 

Het 4-4-4 advies bevatte een structurele oplossing en een paar ‘quick wins’, aanpassingen die de situatie al iets zou verbeteren. “We zijn direct voor de structurele aanpak gegaan,” geeft Willem aan. “Omdat we al aan de slag wilden met deze situatie hadden we al budget op de plank liggen. Dat konden we meteen inzetten, alles is heel snel gegaan. In juli 2020 heeft Mobypeople de 4-4-4 sessie gedaan en de daadwerkelijke uitvoering startte al in oktober 2021. 

Uiteindelijk hebben we de grootste werkzaamheden in een week kunnen realiseren. Het kruispunt is zeven dagen afgesloten geweest en was toen weer open voor verkeer. Petje af voor de projectleider en de aannemer!”

Geen nieuws = goed nieuws

Op de vraag hoe de situatie nu is antwoordt Willem: “We horen er eigenlijk niets meer van. In dit geval is geen bericht goed bericht. Klachten hoor je direct, maar complimentjes krijg je niet. De kruising ligt pal voor het stadhuis dus ik kijk er zo’n beetje de hele dag op uit en ik kan zeggen dat er geen ongevallen en bijna-ongevallen meer zijn. Al met al is het een stuk overzichtelijker geworden.” 

“Ik vind het een mooie zet dat Mobypeople dit zo aanbood. Ik ken Harderwijk als mijn broekzak, maar dat maakt ook dat blindstaren op de loer ligt. Dan is zo’n frisse blik echt ideaal!” 

De 4-4-4-sessies bieden we gratis aan. Ze zijn onderdeel van ons Klant als Partner programma. 
In deze blog vertelt Jan daar meer over.