Interview Alles wat je wil weten over ketenmobiliteit

In de zoektocht naar een duurzame manier van reizen klinkt de term ketenmobiliteit of multimodaliteit steeds vaker. Maar waar hebben we het dan over? En wat maakt deze vorm van reizen duurzamer?

Samen met experts Mirjam de Bok van Mobycon en Rowan van de Klippe van Mobypeople nemen we het begrip ketenmobiliteit onder de loep. Mirjam houdt zich bezig met openbaar vervoer en deelmobiliteit. Daarnaast is ze zelf een fervent ketenreiziger. Het afstudeeronderzoek van Rowan ging over ketenmobiliteit. 

In de podcast Frisse Blik op de Weg gaan we maandelijks op zoek naar herkenbare situaties op de weg. Deze situaties bekijken we zowel vanuit de gebruiker als vanuit de expert. Allerlei onderwerpen passeerden de revue. Eerdere interviews vind je hier.

Wil je niets missen van deze serie? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Wat is ketenmobiliteit?

Volgens het CROW is ketenmobiliteit een verzamelbegrip voor het mogelijk maken van het gebruik van diverse vervoermiddelen tijdens een reis. Mirjam: “In de verkeerswereld maken we het onderscheid tussen unimodale reizen en multimodale reizen. Unimodaal leg je een reis af met één vervoermiddel. Als je multimodaal reist dan combineer je verschillende vervoermiddelen. En in zo’n geval hebben we het over een ketenreis.”

Hoe ziet een ketenreis eruit?

Een combinatie van vervoermiddelen maakt een reis dus een ketenreis. Rowan noemt een voorbeeld uit zijn afstudeeronderzoek: “Stel je woont in Zwolle en je moet naar de universiteitscampus van Groningen. Het regent, dus je pakt de bus naar het station. Vervolgens pak je de trein naar Groningen om het laatste stukje naar de universiteit te wandelen. De keten is dan bus – trein – wandelen.”

Inmiddels is Rowan geen ketenreiziger meer. Waarom dat zo is, hoor je in de podcast

Ketenmobiliteit is niets nieuws

Waarom is ketenmobiliteit tegenwoordig een ding? Waarom zijn we er nu druk mee? Of zijn we er al jaren mee bezig, maar wordt de term nu vaker gebruikt? Volgens Rowan is dat laatste het geval: “Ketenmobiliteit bestaat al zolang er treinen rijden. Je zult toch op de een of andere manier op het station moeten komen. En van het station naar je eindbestemming.”

Mirjam vult aan: “Ketenmobiliteit is inderdaad niets nieuws, dat doen we al heel lang. We hebben het er op dit moment vaak over als alternatief voor de eigen auto. Zo hebben we te maken met ruimtegebrek in de binnensteden, is er een grote woningbouwopgave en natuurlijk zijn er ook duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.”

Wat zijn de nadelen van ketenmobiliteit?

Als alternatief voor de eigen auto en als één van de antwoorden op de duurzaamheidsdoelstellingen lijkt het alsof ketenmobiliteit alleen maar voordelen kent. Maar zijn er ook nadelen? Mirjam: “Het kost nou eenmaal wat meer voorbereiding om je reis multimodaal te maken. Je stapt simpelweg niet in de auto van A naar B. 

Hoe ga ik naar het station? Hoe kan ik daar mijn fiets parkeren? Hoe laat gaat de trein? Zijn er deelscooters beschikbaar als ik op het station aankom? Of deelfietsen? We moeten nadenken over dit soort aspecten en dan met name over de aansluitingen tussen verschillende vervoermiddelen. Ketenmobiliteit stimuleer je voornamelijk door de ketenreis aantrekkelijk te maken.”

Rowan vult aan: “Als reiziger heb je niet overal invloed op. Je bepaalt bijvoorbeeld niet waar jouw kantoor ten opzichte van het station ligt. In het kader van stedelijke verdichting wordt er wel gekeken om zaken als wonen, werken en shoppen te clusteren rondom stations. Ook dat soort beslissingen dragen bij aan de keuze voor multimodaal reizen.”

Lees hier waarom het openbaar vervoer het moeilijk heeft op het moment. 

Wat is de toekomst van ketenmobiliteit?

Op het moment wordt er op verschillende plekken in Nederland gewerkt aan oplossingen om beter te faciliteren in ketenmobiliteit. We kennen allemaal wel de P&R locaties waar je de auto of fiets kunt parkeren om de reis voort te zetten met het openbaar vervoer.  Er wordt nu verder gekeken dan de ov-knooppunten volgens Mirjam: “Op verschillende plekken wordt gewerkt aan kleinschalige hubs, mobiliteithubs. 

Dit zijn verzamelplekken waar verschillende vervoermiddelen op één locatie samen komen. In de regio Arnhem Nijmegen zijn er al verschillende eHUBs in gebruik. Dit zijn verzamelplekken waar diverse elektrische vervoermiddelen staan, zoals auto’s, fietsen en bakfietsen.” 

Rowan: Ook in Zwolle zijn er plannen voor mobiliteitshubs. Daar willen ze de hubs gebruiken om het centrum en de schil daar omheen autoluw te maken. 

🎧 Meer weten over ketenmobiliteit? Luister dan de podcast waar Mirjam en Rowan niet uitgepraat raken over het onderwerp.