Blog Adviesaanvragen, beleidsplannen en vooruitdenken: De dag van Sander

Sander Slagmolen heeft een achtergrond als verkeerskundig ontwerper. Daardoor kijkt hij met een andere blik naar projecten en vult zo zijn collega’s goed aan. Momenteel zit Sander Slagmolen bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch als specialist verkeer en bereikbaarheid. In dit artikel blikt hij terug op zijn vorige opdracht bij de gemeente Gouda en vertelt over zijn werkdag.

Hoe begin jij je werkdag?

“Ik begin redelijk vroeg. Eerder werkte ik bij een aannemer en daar startte mijn werkdag om   zeven uur. Het voordeel hiervan is dat je weer redelijk op tijd klaar bent. 

Als ik thuis werk staat de wekker wat later. Dan heb ik geen reistijd van 30 minuten naar de gemeente of het kantoor van Mobypeople. Ik stem iedere dag met mijn vriendin af wie wanneer een videovergadering heeft. Diegene mag dan werken in ons thuiskantoor. De ander werkt dan aan de keukentafel. 

Iedere ochtend check ik eerst mijn mail. Bij de gemeente Gouda hadden we een aparte mailbox voor team mobiliteit. Hier kwamen alle adviesaanvragen voorbij, voor zowel kleine als grote projecten. Meestal hield ik die de mailbox bij. Ik checkte welke aanvragen binnenkwamen en wie die het beste kon beantwoorden.” 

Waar hield je je mee bezig?

“Officieel was ik beleidsadviseur mobiliteit op de afdeling ruimtelijk beleid en advies. Hier pakten we alle projecten en aanvragen op, op middellangge en lang termijn, dus geen klachten en meldingen. 

Wij gaven advies en stelden beleidsplannen op. Zo hield ik me bezig met de zero emissie stadslogistiek. Dat houdt in dat in de binnenstad van Gouda in 2025 alleen nog maar logistiek mag plaatsvinden die emissievrij is. Dat heeft de gemeenteraad al besloten. Ik werkte aan de invoering, samen met alle belanghebbende partijen zoals de afvalophaaldiensten en ondernemers in binnenstad.” 

Waar keek je naar uit op je werkdag?

“Soms zette de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR) meldingen aan ons door die raakvlakken hadden met beleid. Zodat wij daar advies over konden geven. Dan keken we bijvoorbeeld hoe we de verkeersveiligheid op een kruispunt in de toekomst konden verbeteren. Dan was het handig om samen met mijn collega van BOR ter plekke te gaan kijken.

Een á twee keer per maand fietsten we daarom samen een rondje door stad. De gemeente Gouda heeft een aantal leenfietsen, dus dat was heel handig. Ter plekke zie je een hele hoop meer.“

Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws gedaan?

“Bij de gemeente Gouda was het de eerste keer dat ik me bezig hield met het schrijven van een beleid op lange termijn. Ik heb hiervoor wel kleine tot middellange termijn voorstellen gedaan. Die combinatie vind ik het leukste. Enerzijds gewoon met praktische dingen op korte termijn bezig zijn, en me anderzijds ook mogen bemoeien met wat we over enkele jaren gaan doen. Alleen maar brandjes blussen, daar haal je op een gegeven moment ook geen energie meer uit.” 

Waaruit blijkt jouw frisse blik?

“Ik heb oog voor de details van bouwplannen en kijk daarnaast ook naar de technische kant. Mijn collega’s kijken meer naar grote lijnen. Dat vult elkaar goed aan. 

Ik merk verder dat ik goed de afstemming kan vinden met wegbeheer en wegenbouw. De verbinding tussen beleid en praktijk. Met deze afdelingen had ik veel te maken in de projecten in Gouda.”

Hoe houd je samen met jouw collega’s je kennis op peil?

“Je kunt helemaal opgaan in de gemeente waar je zit en mensen bij de gemeente voelen ook echt als collega’s. Daarnaast is het extra leuk dat je ook een groep vaste collega’s hebt bij Mobypeople. Hier kun je altijd op terugvallen.

Samen met mijn Mobypeople collega Robbie werkte ik bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug. We vullen elkaar goed aan en dat maakt het heel leuk. Robbie heeft namelijk meer affiniteit met beleid en de lange termijn, terwijl ik meer ervaring heb met de uitvoering. Wij kijken met een een andere blik dan mensen die er al jaren werken.”

Wat maakt jou goed in jouw rol?

“Ik ben heel erg praktijkgericht en kan goed de koppeling leggen tussen beleid en wat er daadwerkelijk op straat speelt. Ik ben geen standaard verkeerskundige die alles vanachter zijn bureau doet, maar wil het ook ter plaatse zien. Ik voel goed aan of iets wel of niet kan werken. Zo zal ik niet snel iets bedenken wat niet werkt omdat ik al snel een stap verder denk. Bij de gemeente Gouda werd dat erg gewaardeerd.”

Kunnen we ergens iets van jouw werk ervaren?

“Vanuit mijn vorige baan als verkeerskundig ontwerper heb ik meegewerkt aan de A9, Amsterdam knooppunt Holendrecht. Ik heb daarvoor tijdelijke verkeersmaatregelen ontworpen en zo er mede voor gezorgd dat het project succesvol is verlopen. Daar ben ik nog steeds erg trots op.“ 

Wil je weten wat er bij tijdelijke verkeersmaatregelen allemaal komt kijken? Lees hier het artikel of luister de podcast:

Omleidingen, afzettingen en verkeersregelaars. Luister hier de podcast:

Heb je een bepaalde ambitie voor de toekomst?

“Ik ben niet echt ergens een specialist in en zou het ook niet leuk vinden om me op één ding te moeten focussen. Ik wil overal bij betrokken zijn en overal wat vanaf weten. Ik ben erg nieuwsgierig.

Het voordeel van werken bij Mobypeople is dat je kan kiezen voor een hele gespecialiseerde opdracht. Zo blijf ik alsnog op de hoogte van alle ontwikkelingen die er spelen. 

Voor mijn nieuwe opdracht heeft Mobypeople goed met me meegedacht. Dat heeft geresulteerd in de opdracht bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch, waar ik dichter op de praktijk zit. Ik ga me daar bezighouden met de totale begeleiding van verkeersmaatregelen. 

In de toekomst zou ik best wat meer voor Mobypeople zelf willen doen in plaats van dat ik fulltime bij een opdrachtgever zit. Ik wil de kennis die ik bij mijn verschillende opdrachtgevers opdoe,  graag delen met mijn collega’s bij Mobypeople. Binnenkort deel ik bijvoorbeeld mijn kennis over verkeersmaatregelen tijdens de kennismiddag. Daar krijg ik energie van!”