Waarom Felix Kools zelfstandig verkeerskundige werd

Mobypeople matcht tijdelijke behoefte aan medewerkers met de juiste vakspecialist. Die vakspecialisten zijn een gezonde mix van eigen mensen en ervaren ZZP’ers. In dit artikel laten we graag zo’n zelfstandig verkeerskundige aan het woord. Felix Kools vertelt over zijn droomklus, ondernemen en poten in de modder.

Het contact met Felix ontstond vijftien jaar geleden tijdens een kop koffie toen we allebei nog voor een detacheringsbureau werkten. Inmiddels is Felix al een paar jaar zelfstandig verkeerskundige en we hebben altijd contact gehouden.

Bij Mobypeople werken we graag met zzp’ers (of zmp’ers). Daarom ben ik benieuwd naar de beweegreden van Felix om zelfstandige te worden. Wat zijn de voordelen en hoe zou de droomklus van Felix eruit zien?

Stiekem dromen

In 2015 koos Felix ervoor om zijn vierdaagse werkweek aan te vullen met een dag ondernemen. Dat beviel hem zo goed dat hij er in 2018 voor koos om fulltime zzp’er te worden. Felix vertelt waarom:

“Na een aantal jaar in vast dienstverband begon het te kriebelen. De dingen die ik deed, werden standaard en het was tijd voor meer afwisseling. Door meer korte en diverse opdrachten kon ik mezelf blijven prikkelen en verbreden.

Je zou verwachten dat je die diversiteit aan opdrachten vindt bij een detacheringsbureau. Helaas duurden de klussen bij het bureau waar ik werkte een jaar of drie. Na hobbymatig geproefd te hebben van het ondernemen wist ik dat ik als zelfstandig verkeerskundige verder wilde. Ondernemen was voor mij altijd al een stiekeme droom. Ik vind het heerlijk om in verschillende keukens te kijken en bezig te blijven.”

Benieuwd waarom zelfstandig verkeerskundigen graag met Mobypeople samenwerken?
Dat lees je hier

Liever met de poten in de modder

Felix is een allround verkeerskundige. In zijn carrière heeft hij veel verschillende werkzaamheden opgepakt. Van ontwerp tot beleid. Waarom kiest Felix ervoor om generalist te zijn?

“Ik vind het leuk om breed inzetbaar te zijn. Als ik iets van een specialisatie moet noemen dan is het de harde kant: infrastructuur. Sinds kort mag ik me weer bezighouden met ontwerp bij mijn opdracht in Leiden. Daarnaast zou je verkeersveiligheid en de fiets als specialisatie kunnen zien, maar het liefst blijf ik breed inzetbaar.

Het strategische werk vind ik ook leuk om te doen, maar als ik de keuze heb dan sta ik liever met mijn poten in de modder.”

Schakel tussen ontwerp en beleid

Als senior adviseur en ontwerper zit Felix nu op een opdracht bij de gemeente Leiden op grotere infrastructuurprojecten.

“Mijn opdracht in Leiden bestaat uit twee onderdelen. Ik houd me bezig met het inrichten van een aantal gebiedsontsluitingswegen. Daarnaast geef ik samen met mijn collega’s advies over het fysieke ontwerp. Dat vraagt om nauwe samenwerking en afstemming.

Binnen deze opdracht ben ik de schakel tussen het fysieke ontwerpen en het beleidsmatige deel van de opdracht.”

De droomklus van Felix

Met alle diversiteit aan opdrachten ben ik wel benieuwd met wat voor opdracht ik Felix blij kan maken. Wat zou hij graag nog eens doen? Wat is zijn droomklus?

“Ik heb niet echt een specifieke droomklus. Het zou wel heel leuk zijn om een keer een project van a tot z op te pakken. Dus echt van eerste prille planvorming tot aan realisatie. Een complexe klus met veel stakeholders waarbij integrale samenwerking noodzakelijk is. Een opdracht waarbij ik samen moet optrekken met diverse disciplines. Daar mag je me voor wakker maken.”