Blog ‘Nu ben ik eindelijk echt met de inhoud bezig’

Mobypeople matcht tijdelijke behoefte aan medewerkers met de juiste vakspecialist. Die vakspecialisten zijn onze eigen mensen, maar vaak genoeg werken we samen met een zzp’er bij de invulling van een opdracht. Zelfstandig verkeerskundige Maaike Konijn vertelt.

Maaike begon haar carrière in 1999 bij de gemeente Den Haag als beleidsadviseur Verkeer en Vervoer. Een jaar later solliciteerde ze op dezelfde functie in haar eigen stad, bij gemeente Delft. In een periode van 17 jaar deed ze daar van alles, maar ze hield zich voornamelijk met de fiets bezig. Delft bleek een goede leerschool en de springplank voor de volgende stap in Maaikes loopbaan.

Maaike kiest voor de inhoud

Na 17 jaar in dienst van de gemeente was het tijd voor iets anders. Maaike koos ervoor om zichzelf te verhuren als zelfstandig verkeerskundige. Dat doet ze via haar eigen onderneming Lopende Zaken en via diverse bureaus.

“Als ik iets geleerd heb tijdens mijn vorige functies en werkzaamheden dan is het wel dat ik meer van de inhoud ben dan van het proces. Het is heerlijk om met mijn vak bezig te zijn. Het administratieve en bureaucratische gedeelte van mijn werk vond ik altijd al minder. 

Het was voor mij ook geen hoger doel om zelfstandig te worden, het voelde niet als een roeping of zo. Er is niets verloren als het me niet lukt. Maar als het wel zou lukken, dan kon ik me dagelijks op de inhoud storten. En dan ook nog eens in de omgeving waar ik me thuis voel, de overheid.”

Een echt overheidsmens

Ze noemt zichzelf een echt overheidsmens. Daarom past het haar goed om bij een gemeente te werken. Daar werkt ze samen met collega’s voor de stad. Ze voelt zich in dienst van de mensen die er wonen en vindt dat ze goede afwegingen moet maken bij het besteden van gemeenschapsgeld.

“Het werk dat ik deed in Delft was heel concreet. Ik reed zelf over de fietspaden waar ik over heb meegedacht. Het is daardoor makkelijk om me te verplaatsen in de mensen in ‘mijn’ gemeente.

Dat heeft ook zo z’n keerzijde. Zo werd ik weleens op het schoolplein aangesproken. Door de kleine afstand komen klachten snel en direct binnen. Mensen kunnen heel direct zijn. Zeker als het om parkeren of om verkeersveiligheid gaat. Daar komt soms emotie bij kijken. Op het schoolplein heb ik wel geleerd om werk en privé gescheiden te houden.”

Van ambtenaar naar freelancer

“Het grootste voordeel van freelancen is dat ik nu echt met de inhoud bezig kan zijn. Ik kan gewoon lekker mijn ding doen zonder me al teveel bezig te moeten houden met organisatorische rompslomp. Daar kun je je als ingehuurde kracht wat meer afzijdig van houden. Dat was wel anders toen ik nog in loondienst was. 

Ik merk dat mensen ook echt blij zijn met mij. Mijn opdrachtgevers hebben vaak een tijdelijke behoefte. Soms bij gebrek aan capaciteit, soms bij gebrek aan kennis. In beide gevallen zijn ze dan blij als ik kom helpen. Het voelt als dankbaar werk.

Als freelancer moet je wel altijd verder blijven kijken. Je kijkt altijd vooruit naar de volgende opdracht. Gelukkig hoef ik me niet heel druk bezig te houden met acquisitie. Op dit moment is de vraag veel groter dan het aanbod. Daarnaast werk ik graag met bureaus zoals Mobypeople samen die voor mij op jacht gaan naar mooie opdrachten. Ik werk overigens bewust samen met verschillende bureaus zodat ik onafhankelijk blijf.

Mijn tijd verdeel ik op het moment over twee opdrachten. Ik werk drie dagen in de week voor de gemeente Rotterdam. De rest van de werkweek is gevuld met een opdracht in de gemeente Zoetermeer.”

Rotterdam spreekt ambitie uit

De opdracht bij de gemeente Rotterdam loopt via Mobypeople. Daar houd ik me bezig met fietsparkeren. Dit is echt hot topic op het moment in Rotterdam. Door hier zo nadrukkelijk in te investeren, spreekt Rotterdam ook een duidelijke ambitie uit als gemeente. Het is de bedoeling dat de fietser voldoende ruimte krijgt zonder voor overlast te zorgen.

Een tijd geleden is de Coolsingel aangepakt. Alles ziet er weer strak uit en er is extra gelegenheid gemaakt om fietsen te parkeren. Om fietsers te stimuleren loopt er nu een pilot met zogenaamde fietscoaches. Dit zijn “handhavers” die fietsers op een vriendelijke manier vragen om hun fiets op de daarvoor bestemde plek te parkeren. Deze pilot loopt heel de zomer, ik ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.”

Fotocredits: gemeente Rotterdam.