Blog ZZP’er aan het werk: fietsparkeren in Rotterdam

Na een grondige verbouwing is de Coolsingel in Rotterdam nu een boulevard waar de bezoeker centraal staat. Er is meer ruimte voor fietsers en voetgangers en minder ruimte voor auto’s. Deze nieuwe inrichting levert wel een uitdaging op. Op piekmomenten is er namelijk niet voldoende parkeerruimte voor fietsen. Samen met Maaike Konijn en Ruben Verduin, beleidsadviseur fietsparkeren kijken we naar mogelijke oplossingen.

Maaike Konijn is een bekende op onze website. Eerder spraken we over haar werkzaamheden bij de gemeente Rotterdam. Daar is ze nog altijd als ZZP’er gedetacheerd via Mobypeople. In dit artikel blikken we met Maaike terug op de pilot met fietscoaches. Met Ruben kijken we vooruit naar de fietsparkeeruitdaging waar Rotterdam mee worstelt.

Fietsparkeren in Rotterdam

In Rotterdam houdt Maaike zich bezig met het onderwerp fietsparkeren, iets waar Rotterdam druk op investeert. De stad heeft een duidelijke ambitie: fietsers voldoende ruimte geven, en de overlast beperken.

Een tijd geleden is de Coolsingel flink aangepakt, dit iconische stukje Rotterdam ligt er nu bij als een boulevard waar iedereen trots op kan zijn. Door de esthetiek blijkt er in de praktijk weinig plek te zijn om fietsen te parkeren. De mooie boulevard wordt al snel een zooitje als iedereen zijn fiets zomaar ergens neerzet.

Met name op de piekmomenten merk je dat er weinig parkeerruimte is. Zo is er bij drukbezochte winkels als de Bijenkorf en Albert Heijn niet voldoende capaciteit. Om fietsers te stimuleren hun fiets op de juiste plek te zetten is er geëxperimenteerd met fietscoaches, “handhavers” die fietsers op een vriendelijke manier vragen om hun fiets op de juiste plek te parkeren. Maaike heeft de pilot opgezet en het project overgedragen aan Ruben voor de evaluatie.

Tijd om de balans op te maken.

Fietscoaches in Rotterdam

Ruben over de fietscoaches: “Over het algemeen zijn de ervaringen positief, alleen op de lange termijn niet heel duurzaam. Het is namelijk erg kostbaar om constant mensen rond te laten lopen. We zien duidelijk dat het werkt: Zolang de coaches er zijn en er voldoende parkeergelegenheid is, zien we dat fietsen op de juiste plekken worden gestald.

De fietscoaches hebben van april tot half oktober op de Coolsingel gestaan. Buiten het fietsseizoen merk je dat ze minder nodig zijn. We houden ons nu bezig met de vraag wat we komend fietsseizoen, dat in april begint, gaan doen.”

Structureel handhaven is niet de oplossing

De ondernemers in Rotterdam waren erg positief over de fietscoaches. Ze hebben aangegeven mee te willen denken en eventueel een bijdrage te leveren als besloten om de coaches structureel in te zetten.

Maar volgens Ruben is structureel handhaven niet de oplossing: “Volgens mij geven we dan het verkeerde signaal en moeten we veel meer gaan kijken naar alternatieven om de fiets te parkeren.”

Goede stallingen vanuit iedere windrichting

Op en rondom de Coolsingel is er dus te weinig capaciteit om fietsen te parkeren. Daarom kijken Maaike en Ruben naar inpandige stallingen. “Het liefst bieden we vanuit iedere windrichting goede stallingen aan voor de fietser,” geeft Maaike aan. “We proberen mee te liften op bestaande plannen, maar merken dat dat lastig gaat.”

Ruben: “De Beursgallery gaat in 2023 open met een inpandige fietsenstalling in de kelder van het voormalige V&D gebouw. We hebben nu het plan om tegen die tijd coaches tijdelijk in te zetten om fietsers door te verwijzen naar die stalling. We kunnen ze dan een goed alternatief bieden. Dat hebben we in ieder geval geleerd van de pilot. Het is goed om een pool van fietscoaches te hebben voor de plekken waar we nog geen alternatief kunnen bieden.”

Meer weten over fietsparkeren?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van dit onderwerp. Binnenkort publiceren we een podcastaflevering volledig over fietsparkeren.