Interview Puzzelen met Tramlijnen in Amsterdam

Mobypeople matcht tijdelijke behoefte aan verkeerskundigen met de juiste vakspecialist. Die vakspecialisten zijn over het algemeen onze eigen mensen. Maar zo nu en dan vliegen we graag de expertise in van een ervaren zzp’er. Hoe zien zij deze samenwerking? Ronald Ruchti vertelt over zijn opdracht bij GVB.

Via Mobypeople werkt Ronald momenteel aan een opdracht bij GVB, de openbaar vervoerder van Amsterdam. Hij is daar Projectleider Oranje Loper bij de afdeling Verkeersregie. Een project van een aantal jaar waarin straten, kades en negen bruggen in de binnenstad van Amsterdam worden vernieuwd.

Waar de naam Oranje Loper vandaan komt, daar is Ronald nog niet helemaal achter. “Toen ik dat vroeg hier, wist niemand me dat eigenlijk te vertellen. We vermoeden dat het een verband houdt met het feit dat het langs het koninklijk paleis op de Dam gaat.”

Nogal wat ov

“Ik werk op de afdeling verkeersregie, de club binnen GVB die kijkt wat er moet gebeuren bij omleidingen en afsluitingen. Bij zulke uitvoerige werkzaamheden als deze worden continu vervangende vervoersplannen gevraagd van het GVB.

Het hele traject gaat door de binnenstad van Amsterdam en daar gaat nogal wat ov overheen. Ik behartig de belangen van GVB in overleggen met gemeente, aannemer en andere stakeholders.

In het begin heb ik nogal zitten studeren op de ov-lijnen in Amsterdam. Die van Den Haag zitten aardig in mijn hoofd, ik heb daar jaren voor HTM gewerkt, maar hier is het echt weer helemaal anders. Inhoudelijk hoef je mij over ov niet zoveel meer te vertellen, maar ik heb me echt moeten vastbijten in alle Amsterdamse afkortingen, straatnamen en ov-routes.

Dat ik dan na een paar weken gewoon meedraai, geeft energie. Voor onderwerpen waar ik wat ondersteuning bij nodig heb, zoals verkeerskundige plannen kan ik bij Inno-V terecht. Zij staan ons bij als het heel diep de verkeerskunde ingaat.”

‘Communicatie is zó belangrijk!’

“Momenteel zijn we bezig met brug 135. Daar wordt het dubbele tramspoor tijdelijk vervangen door een enkel spoor. Dat betekent dat drie tramlijnen een paar maanden lang allemaal over één spoor moeten. Tegelijkertijd wordt er in die periode aan de weg gewerkt. De trams moeten dan op elkaar wachten, wat overlast geeft. Niet alleen voor reizigers, ook voor het andere verkeer, voor bewoners en voor winkels en bedrijven die bevoorraad moeten worden. Het is een heel gepuzzel.

Zo zit ik om tafel met alle partijen om te kijken hoe we zorgen dat het daar zo veilig mogelijk blijft voor bijvoorbeeld fietsers. Als GVB vinden we de veiligste oplossing om fietsers te weren van de brug tijdens de werkzaamheden. Maar opdrachtgever Amsterdam wil het fietsverkeer dat de stad in- en uitgaat op de brug houden. Dat is een randvoorwaarde vanuit de bewoners.

Eigenlijk wil je geen auto zien tijdens de werkzaamheden, maar dat is niet mogelijk. We moeten dus met zijn allen meedenken over de optimale situatie. Communicatie is zo belangrijk!”

Ervaring komt nu eenmaal met de jaren

Als zelfstandige heb ik ook veel aanbestedingen begeleid in het kleinschalig vervoer. Die ervaring komt nu heel goed van pas. In aanbestedingen heb je vaak met heel veel verschillende partijen te maken. Ik weet niet beter dan vanuit heel veel stakeholders te denken en met iedereen rekening te houden. En het voordeel is dat ik weet aan welke wettelijke periodes aanbestedingen en werkzaamheden zijn gebonden, zodat we daar ook al vroeg in het proces rekening mee kunnen houden.

Ik krijg al AOW, maar dat betekent niet dat ik erover denk om te stoppen met werken. Ik ben een flexibel mens, niet vastgeroest. En ervaring komt nu eenmaal met de jaren. Dat is iets waar ik me vroeger wel eens kwaad over kon maken. Daarom vind ik het belangrijk om open te staan voor nieuwe ideeën. Dat houdt me jong.”