Blog Nudging, gedragsinvloeden en koken: de dag van René

René Hoorn is een verkeerskundig adviseur die graag op zoek gaat naar creatieve oplossingen. Door het vaste stramien te doorbreken ontstaan mooie dingen. René vertelt over zijn werkdag.

Hoe ben je deze werkdag begonnen?

“Met 3 kleine kinderen in de leeftijd 1, 4 en 7 jaar begint iedere dag vroeg. De eerste momenten ben ik druk om ze klaar te maken en naar school te brengen. Terug thuis loop ik door naar de zolder, waar ik een fijne werkplek heb ingericht.

Ik start eigenlijk altijd met checken of er nog belangrijke mails zijn binnengekomen en vaak volgt daarna een Teams-vergadering. De eerste van velen die dag.”

Waar werk je op dit moment aan?

“Op dit moment werk ik bij de gemeente Amersfoort waar ik hoofdzakelijk verkeerskundig advies lever aan inbreidingslocaties. Dat zijn locaties die óf een andere bestemming krijgen, zoals een leegstaand pand waar woningen van gemaakt worden of een winkel die getransformeerd wordt tot kantoorruimte. Of het zijn locaties waar totaal iets nieuws wordt gebouwd.

Bij dit soort projecten adviseer ik op het gebied van verkeer. Waar moeten we aan denken als het gaat om verkeersveiligheid bijvoorbeeld? Of hoe zit het met de bereikbaarheid en met parkeren?”

Van zolderkamer naar locatie

“Daarnaast ben ik wijkverkeerskundige in Amersfoort waar ik verantwoordelijk ben voor ‘mijn wijkje’. Alle klachten, meldingen en verzoeken komen direct bij mij binnen, zodat ik ze verder kan oppakken. Veel zaken kan ik prima vanuit huis afhandelen, maar ik probeer zeker één keer per week op locatie te zijn om situaties in het echt te bekijken en te ervaren.

Met Street Smart, een soort Google Street View maar dan met recentere en betere beelden, kom ik een eind vanuit mijn zolderkamer. Daarmee kan ik in principe de hele gemeente door, maar er gaat toch niets boven even écht de situatie ervaren. Verkeer is dynamisch en moet je in het echt zien.”

Waaruit blijkt jouw frisse blik bij Mobypeople?

“In het geval van meldingen vind ik het fijn en belangrijk om naar locatie te gaan. En om even in gesprek te gaan met omwonenden. Dat is ook vaak de reden van een klacht of melding: de bewoner wil zich gehoord voelen.

Ook vind ik vind het leuk om op zoek te gaan naar de wat creatievere oplossingen. Natuurlijk altijd binnen de kaders van wet- en regelgeving, maar ik zoek graag de randjes op. Dan doorbreken we het vaste stramien en proberen we iets wat nog niet eerder is gedaan.”

Heb jij ook zo’n frisse verkeerskundige blik? Dan zijn we op zoek naar jou! Check snel onze vacature.

Wanneer deed je voor het laatst iets nieuws?

“In de gemeente Deventer loopt een hoofdfietsroute dwars door een woonwijk, het betreft een hoofdfietsroute in de voorrang. Hier werd twee, drie keer per jaar een fietser aangereden. We kregen steeds meer meldingen van omwonenden. ‘Wanneer gebeurt er iets?’, ‘het is weer mis!’.

Op locatie konden we niets geks vinden, er was technisch helemaal niets mis. Het overzicht was goed, de bebording, de belijning. Als alles klopt, en het gaat toch fout, dan zit je wel even met je handen in het haar.

We hebben de situatie voorgelegd bij Duwtje met de vraag of ze konden meedenken. Zij zijn gespecialiseerd in gedragsbeïnvloeding, nudging. Na onderzoek hebben we daar een fel gele fiets neergezet, een fel geel bord en ook de markering op de weg was in dezelfde kleur. Automobilisten zien hierdoor direct dat er iets aan de hand is en dat ze op hun hoede moeten zijn.

Het is natuurlijk lastig te zeggen of het direct met elkaar te maken had, maar er zijn in de periode na het nudgingproject geen ongevallen geweest. En juist die nieuwe aanpak, gedrag beïnvloeden, dat was op dat moment wat we nodig hadden.”

René-Hoorn-verkeerskundig-adviseur-Mobypeople2

Wat maakt jou een goede verkeerskundig adviseur?

“Ik denk juist dat mijn algemene kennis mij een goede verkeerskundig adviseur maakt. Je ziet in ons werk veel specialismen. Mijn kracht zit hem in het allround verkeerskundige zijn. Ik vind het daarom mooi om alles te doen. Alles hangt samen met elkaar en in mijn adviezen neem ik daarom graag alle facetten mee.

Daarom werk ik ook graag bij Mobypeople, hier kan ik aan alle onderdelen van verkeer proeven en ben ik heel breed inzetbaar. Het is ook mijn ambitie om inhoudelijk breder te worden, zodat ik overal ingezet kan worden.”

Kunnen we ergens iets van jouw werk ervaren?

“Een tijd geleden hield ik me bij de Gemeente Deventer bezig met een fietsroute langs een van de drukste verkeersaders in de gemeente. Bij dat project ben ik vroeg in het ontwerptraject betrokken voor het aanpassen van een traject van zo’n drie á vier kilometer.

Dit project wordt nu uitgevoerd en daar kun je binnenkort gebruik van maken. Het is leuk om te zien dat dingen die je bedenkt concreet worden. Helemaal omdat het in mijn eigen woonplaats is, dus ik heb er zelf ook nog iets aan.”

Hoe eindig jij jouw werkdag?

“Meestal start ik de dag met e-mail en ik eindig de dag hetzelfde door even te kijken of er niets urgents meer is. Als alles weggewerkt is, klap ik mijn laptop dicht om beneden te gaan koken. De keuken is mijn domein, daar ontspan ik na een lange werkdag.”