Blog Terug op het oude nest

Per 15 februari is René Hoorn bij ons in dienst als beleidsadviseur verkeer. En dit is niet de eerste keer. Zo’n vijf jaar geleden was hij al bij ons werkzaam als verkeerskundige. René heeft tussendoor bij een ander detacheringsbureau gezeten en is daarna bij de gemeente Deventer in dienst geweest.

“Ik heb dus beide kanten gezien. Het totaalplaatje van kennis, professionaliteit en gezelligheid maakte wel dat ik de overstap naar Mobypeople maakte. Het voelt als terugkeren op het oude nest. Het voelt goed om bij deze gezellige club mensen terug te komen. Werken aan diverse opdrachten, elke keer kijken in een andere keuken, dat is gewoon leuk. 

De meeste detacheringsbureaus kijken vaak naar de koppeling tussen de openstaande vacature en je achtergrond en ervaring. Mobypeople kijkt echt naar de persoon, wie je bent, waar je heen wilt, of de opdracht bij je past en of jij het een leuke klus vindt. Daar proberen ze naadloos een opdracht op aan te sluiten. Dat was voor mij ook een reden waarom ik opnieuw voor Mobypeople koos. 

Daarnaast speelde voor mij het kennisnetwerk een belangrijke rol. Je verkeerskundige collega’s zijn tegelijkertijd jouw kennisbank en sparringpartners. Als je zelfstandig opereert bij een gemeente heb je die achterban wat minder.” 

Mobypeople toen en nu

“Toen ik hier de eerste keer kwam werken was het kennisnetwerk nog niet zo opgezet. Je werkte als inhuurkracht aan je project en had nauwelijks contact met je Mobypeople collega’s. Toen waren er nog geen kennismiddagen, kenniscoaches en een groepsapp. De kennis was er, maar de koppelingen onderling werden wat minder gelegd. Nu maken ze echt gebruik van de kennis van medewerkers. De samenhorigheid is veel groter geworden en dat is duidelijk merkbaar. 

Mobypeople is niet alleen in aantallen gegroeid, maar ook qua processen. Je merkt aan alles dat de club professioneler is geworden. Het sollicitatietraject heeft bijvoorbeeld echt een verandering doorgemaakt. Ik heb drie gesprekken gehad voordat ik weer binnen was. Dat leek in het begin heel veel, maar ze hebben dit bewust gedaan om echt te kijken naar wat ik nou echt wil, ook kijkend naar de toekomst. Ze deden moeite om echt opnieuw kennis te maken.”

Beleidsadviseur verkeer

René zit momenteel voor een opdracht bij Werkorganisatie Duivenvoorde, voor de gemeente Wassenaar en Voorschoten. “Hoofdzakelijk heb ik een adviserende rol. Ik ga mij onder andere bezighouden met verkeerskundige advisering in projecten zoals het centrumplan Voorschoten, maar ook verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Denk bij dat laatste aan het beleid omtrent laadpalen voor elektrische voertuigen.

Ik werk voornamelijk vanuit huis, maar ik verwacht één keer per week naar de gemeente te gaan om situaties te observeren en te beoordelen. Bijvoorbeeld een kruising waar veel ongelukken gebeuren. Af en toe moet ik dingen ervaren en zien. Dat is lastig vanaf een scherm. 

Het is mooi om op het tactische niveau van verkeerskunde te zitten. Je zit midden in de ontwikkelingen, zoals duurzame mobiliteit en CO2 reductie, maar ik sta ook af en toe met mijn voeten in de klei. Het leukste aan mijn werk vind ik alles rondom het onderwerp verkeersveiligheid, wat zowel objectief als subjectief is. Daartussen zit een heel interessant spanningsveld, waar altijd veel discussie over is. Ook het contact met inwoners vind ik leuk. Als er ergens een wijk op de schop gaat voor groot onderhoud dan vinden de bewoners daar wat van. Het is mooi om met die mensen in gesprek te gaan. Hoe kun je de visie van gemeente en bewoners zoveel mogelijk in elkaar verweven? Met in het achterhoofd de wetgeving en richtlijnen want soms moeten dingen nou eenmaal gebeuren. Dat is een hele mooie mix om dat bij elkaar te krijgen.”

Kennis & ervaring

“Ik heb op heel veel werkvloeren meegedraaid en die ervaring neem je allemaal mee. Zoals het leren omgaan met alle politieke aspecten die verweven zitten in je werk en alles wat er speelt in zowel kleine als grote gemeentelijke organisaties. 

Los van de kennis van alle verkeerskundige collega’s bij Mobypeople, heb ik natuurlijk ook een groot netwerk opgebouwd waar ik op kan terugvallen. Altijd fijn om met oud-collega’s belangeloos te kunnen sparren. 

Daarnaast kan ik mezelf heel snel inzetbaar maken. Dat is denk ook de kracht van een inhuurkracht met ervaring. Hoe lopen de lijntjes, bij wie moet ik voor wat zijn en hoe zit de infrastructuur van een gemeente in elkaar? Ik moet bij mijn huidige opdracht binnen een paar weken volledig zijn ingestapt. Ik moet leren werken met nieuwe systemen, mijn collega’s leren kennen en weten wat de projecten en de daarbij behorende prioriteiten zijn. Je moet dus in een korte periode best wat stappen zetten en dat is pittig. Naarmate je ervaring opbouwt gaat dat steeds makkelijker.”

Geen sky-high ambitie

“De kans bestaat dat ik naast mijn huidige functie in de toekomst junioren ga begeleiden die net bij hun eerste of tweede interim klus bij een gemeente gaan starten. Ik ga ze helpen met dingen waar ze tegenaan lopen in het werkveld.

Verder doe ik doe wat ik leuk vind en dat is het allerbelangrijkste. Ik heb geen sky-high ambitie, ik hoop dat ik heel lang op dit niveau kan blijven werken. Ik wil niet de hoogte, maar de diepte in.

Op het gebied van verkeersveiligheid wil ik nog wel een slag slaan. Een extra opleiding, training of cursus volgen zodat ik dit specialisme wat meer kan uitbouwen. Ik kijk uit naar de toekomst bij Mobypeople!”