Blog Discussies, ambitie en iedere dag iets nieuws: De dag van Bjorn Blink

Bjorn Blink is verkeerskundig adviseur met grootse ambities. Sinds een paar maanden werkt hij aan diverse onderwerpen bij de gemeente Zwolle. Hier vertelt hij over zijn werkdag.

Hoe ben je deze werkdag begonnen?

“Zoals iedere ochtend klap ik mijn laptop open en controleer mijn mail op prangende vragen. Na het beantwoorden van een aantal vragen sluit ik mijn mailbox en start ik met het eerste overleg van de dag over ruimtelijke initiatieven binnen de gemeente Zwolle.

Tijdens dit overleg worden functies van gebouwen die wijzigen besproken. Kantoorruimte dat wordt omgebouwd tot appartementencomplex bijvoorbeeld of een horecafunctie krijgt. Vanuit mijn rol als verkeerskundige kan ik onder andere adviseren over parkeren, de aansluiting op de openbare weg of verkeersveiligheid.”

Waaruit blijkt jouw frisse blik bij Mobypeople?

“Vroeger was het gebruikelijk om in steden woonerven toe te passen. In de nieuwbouwwijk Stadshagen, waar ik wijksverkeerskundige ben, horen we vaak dat 30 te hard is in woonstraten. Echter is het huidige landelijke en Zwolse beleid op dit moment dat 30 de laagste maximumsnelheid is dat wordt toegepast. Toch zien we steeds meer de vraag om woonerven toe te passen, waar formeel gezien 15 kilometer per uur geldt. In Zwolle zijn in de oudere wijken in het verleden wel woonerven toegepast. Tijdens het teamoverleg ga ik dan graag de discussie aan met mijn collega’s. Dat levert interessante gesprekken op met verschillende invalshoeken. Door dit soort discussies te starten laat ik mijn frisse blik zien in een opdracht.”

Wanneer deed je voor het laatst iets nieuws?

verkeerskundig adviseur Bjorn Blink Mobypeople2

“Omdat ik vrij nieuw ben in de opdracht doe ik de afgelopen maanden bijna alleen maar nieuwe dingen. Een wijk in ontwikkeling, zoals Stadshagen is voor mij compleet nieuw. Hetzelfde geldt voor het adviseren over nog niet bestaande infrastructuur. Vaak ben je als verkeerskundige namelijk bezig met het adviseren over het verbeteren van al bestaande infra. Ook het werken in een grotere stad is anders met meer collega’s en meer specialismen.

Een ander nieuw onderwerp waar ik me mee bezig mag houden is parkeeradvisering. Dat heb ik op de opleiding wel gehad, maar dit is de eerste keer dat ik er in de praktijk mee te maken heb.“

Wat maakt jou een goede verkeerskundige?

“Ik kijk graag verder dan naar alleen het verkeer. Verkeer is niet alleen de weg en de infrastructuur, de omgeving heeft natuurlijk ook een grote rol. Denk alleen al aan de toepassing van groen. En wat is de ervaring van de weggebruiker? Daarnaast denk ik dat ik communicatief vrij sterk ben richting mijn collega’s. Zoals eerder gezegd breng ik graag een discussie op gang.”

Wat is jouw ambitie? Waar droom je van?

“Op de hele lange termijn heb ik de ambitie om meer een leidende rol te krijgen met meer besliskracht. Nu ben ik een adviseur, ik geef advies, maar ben uiteindelijk niet de doorslaggevende factor. Hetzelfde geldt voor een stukje budgetkracht. Ik kan wel kleine maatregelen doorvoeren, maar uiteindelijk heb ik niet zo’n grote stem in grotere projecten waar het geld besteed gaat worden, daar zou ik graag steeds meer zeggenschap in krijgen.”

Lees hier meer over de droom van Bjorn.

Kunnen we jouw werk ergens ervaren?

“Het is niet echt tastbaar, maar tijdens een vorige opdracht is een fietsverbindingenplan vastgesteld door de gemeenteraad van Ommen. Daarmee is bepaald welke fietsverbindingen worden aangepakt in de toekomst.

Ik ben nu net twee jaar aan het werk en wat ik al heel snel leerde is dat aanpassingen aan de openbare ruimte niet binnen één of twee jaar gerealiseerd zijn. Een aantal van de projecten waar ik aan gewerkt heb gaan een behoorlijke impact hebben in de toekomst. Maar helaas is er nog niet meer van mijn werk te ervaren buiten een aantal verkeersbordjes en hier en daar een markering op de weg. Even geduld nog.”

Hoe eindig je jouw werkdag?

Ik eindig mijn werkdag niet op een bijzondere manier. Bij anderen zie ik dat soms wel in de agenda staan, die hebben daar een specifiek ritueel voor. Ik eindig mijn werkdag heel simpel door mijn laptop dicht te klappen en nog even een praatje te maken met een collega.