Blog Ontwikkelen, sparren en kritische vragen stellen: De dag van Daan

Daan Luiten is verkeerskundig adviseur. Hij is niet bang om scherpe vragen te stellen en met ‘we doen het al 10 jaar zo’ hoef je bij hem niet aan te komen. Hier vertelt hij over zijn werkdag.

Hoe ben je deze werkdag begonnen?

“Ik heb niet echt een ochtendroutine. Tussen acht uur en half negen gaat mijn laptop aan en check ik mijn mail. Ik kijk of ik belangrijke dingen heb gemist, reageer meteen of merk mails aan om later op te pakken.

Mijn dag is heel gevarieerd. Bij mijn huidige opdrachtgever, het Ingenieursbureau van de gemeente Den Haag, voer ik verschillende projecten uit. De ene dag zit ik de hele ochtend in een projectvergadering, een andere keer ben ik op locatie om een verkeerssituatie te bekijken.

De lunch plan ik elke dag in. Zeker als ik thuis werk, anders blijf ik achter mijn laptop zitten. Dat is anders op kantoor, daar maak je regelmatig een praatje of een wandeling.”

Waaruit blijkt jouw frisse blik bij Mobypeople?

“Bij Mobypeople zijn we geen vast onderdeel van het team bij de opdrachtgever. Daardoor hebben we allemaal een frisse kijk op de organisatie waar we terechtkomen. Dat heeft als voordeel dat ik bijvoorbeeld net iets meer kan zeggen en doen. Ik deel gemakkelijker mijn kritische blik.

Met uitspraken als ‘we doen het al tien jaar zo’ neem ik niet zomaar genoegen. Ik durf kritische vragen te stellen en wijs op recente onderzoeken en publicaties. Doordat ik ideeën goed motiveer, ben ik niet bang om van de standaard af te wijken. Ik spar veel met mijn collega’s bij de opdrachtgever. Daarnaast hebben we binnen Mobypeople de nodige expertise, bij die collega’s kan ik ook altijd terecht voor kennisuitwisseling. 

In een politieke omgeving zoals bij een gemeente is het wel een leerpunt voor mij om zaken op een tactische manier te brengen. Als je geen rekening houdt met de politiek op de werkplek bereik je minder snel resultaat.”

Wanneer deed je voor het laatst iets nieuws?

“Eigenlijk doe ik iedere dag iets nieuws. Ik leer continu van collega’s die al langer in het vak zitten. Afgelopen vrijdag heb ik bijvoorbeeld van Nico Hopman een Microstation cursus gehad. Dat is een tekenprogramma om verkeerskundig te tekenen. Daarin kan ik plannen schetsen die een verkeerskundig tekenaar vervolgens opwerkt naar een voorlopig ontwerp. Als afgestudeerd planoloog heb ik dat in mijn opleiding nooit geleerd, en in mijn huidige werk is het onmisbaar.”

Wat maakt jou een goede verkeerskundige?

“Ik ben altijd bereid om in mezelf te investeren en me te blijven ontwikkelen in dit vakgebied. Ik maak dus ook goed gebruik van mijn opleidingsbudget. Analytisch ben ik sterk en ik durf kritisch te zijn. Dat is belangrijk als het gaat om verkeersveiligheid. 

Als planoloog kijk ik breder dan alleen naar het verkeersaspect. Daardoor denk ik makkelijker mee met andere disciplines als stedenbouw en inrichting van de openbare ruimte. Zo begrijp ik wat de waarde van groen is in het straatbeeld. Maar ik stel ook de vraag of die boom op die plek impact heeft op de verkeersveiligheid.”

Wat is jouw ambitie? Waar droom je van?

“Ik wil me graag ontwikkelen in projectleiderschap. Mijn doel is om zelf een groot multidisciplinair project op te pakken. Mobypeople kan me goed helpen door daar mijn vervolgopdrachten op af te stemmen. Voor mij is het belangrijk dat mijn werk uitdagend en afwisselend blijft. Het is dan niet per se belangrijk dat de opdracht inhoudelijk goed past.

Als projectleider ben je vooral bezig met het proces, minder met de inhoud. Voor die inhoud heb je het team, zij weten samen veel meer dan ik alleen. Wat ik wel kan doen, is zorgen dat we dezelfde taal spreken. Dat ik bijvoorbeeld begrijp wat de ontwerper bedoelt als hij of zij een technisch verhaal houdt over een ontwerp.” 

Kunnen we jouw werk ergens ervaren?

“Als je geduld hebt wel. In Den Haag ben ik bezig met fietsveilige kruispunten. In de stad rijden veel trams en zijn veel verkeerslichten. We kijken nu hoe we kruispunten veiliger kunnen maken voor fietsers. Maar voordat ons werk op straat te zien is, ben je vaak wel even verder. Deze fietsveilige kruispunten worden binnen een jaar tot anderhalf jaar opgepakt. Ik ben misschien niet meer bij de oplevering, maar kan ze over vijf jaar wel op Google Maps opzoeken.”

Hoe eindig je jouw werkdag?

“Ik check nog een keer mijn mailbox of er niets urgents meer ligt. Als laatste kijk ik alvast welke afspraken ik morgen heb staan en reserveer ruimte rondom die afspraken. Daarna gaat de laptop dicht en ben ik klaar met werken voor de dag.”