Daan Pingen werkt via Mobypeople bij twee Oost-Brabantse gemeenten: in Maashorst als junior verkeerskundige en in Bernheze in de rol van beleidsmedewerker verkeer en vervoer. Eerder maakten we al kennis met hem.
Benieuwd hoe zijn dag eruitziet? Je leest het hier.
Hoe start je normaal gesproken je werkdag?
“Al direct na het opstaan, check ik mijn mail om te zien of er iets is binnengekomen waarop ik snel moet reageren. Na mijn ontbijt en een koffie stap ik in de auto. Een uur later ben ik op kantoor. Daar klap ik mijn laptop open en bekijk ik mijn inbox uitgebreider. Als junior valt de hoeveelheid mails meestal mee. Ik kan dus stressvrij mijn dag beginnen.”
Waar werk je op dit moment aan?
“Ik schrijf een collegevoorstel en een notitie ter informatie over een vrachtwagenverbod binnen de kernen van de gemeente Bernheze. Een behoorlijke uitdaging, waar veel wensen, regels en belangen bij komen kijken.”
Je neemt als starter deel aan het kickstartprogramma. Hoe ervaar je dat?
“Ik neem aan verschillende kennisdagen deel, vooral over onderwerpen die passen bij mijn achtergrond. Ik heb bestuurskunde gestudeerd en daarmee affiniteit met onderwerpen als beleid schrijven, het begrijpen van bestuurlijk sensitieve thema’s en de mobiliteitstransitie. Het is fijn dat Mobypeople die kennis deelt.
Daarnaast is de begeleiding goed vanwege het persoonlijke en laagdrempelige. Ik kan altijd bellen als ik ergens een vraag over heb. Dat doe ik bijvoorbeeld met iets als waar ik nu mee bezig ben: het schrijven van een collegevoorstel. Bij Mobypeople zit zoveel ervaring. Dat helpt mij enorm. Verder vindt er regelmatig intervisie plaats. Dat is goed voor de teambuilding en ook weer een moment waarop we casussen bespreken en daarmee werken aan onze algehele kennis.”
Waar kijk je naar uit tijdens een werkdag?
“Afspraken gedurende de werkdag vind ik het allerleukst. Denk aan bezoekjes aan bewoners. Dan drinken we een kopje koffie en bespreken we hun verkeerskundige problemen. Zo geef ik de gemeente een gezicht: langsgaan is toch een stuk persoonlijker dan het krijgen van een mailtje. Dat mensen zich gehoord voelen, geeft energie. Bovendien vind ik het prettig om niet de hele dag achter de computer te zitten.”
Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws gedaan?
“Eigenlijk doe ik iedere dag wel iets nieuws. Zo was ik onlangs nauw betrokken bij een kabelgoottegel-pilot. Er zijn stoeptegels ontwikkeld waar je de kabel van een elektrische laadpaal doorheen kan doen, om over de stoep struikelen te voorkomen. Met zoiets was ik nooit eerder bezig geweest.
Daarnaast ga ik vanaf september weer studeren, maar blijf ik werkzaam bij Mobypeople met minder uren per week. Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik nog jong ben en merk dat ik nu nog de kans heb om te studeren. Ik wil deze kans graag grijpen en mijn kennis verbreden op het gebied van openbaar bestuur en politicologie. Het was vanaf het begin al duidelijk dat ik twijfelde over een vervolgstudie en ik denk dat we op deze manier werken/studeren een mooie combi te pakken hebben waarop voortgeborduurd kan worden. De studie die ik wil gaan doen is of Bestuurskunde of Political Science, afhankelijk van of ik word toegelaten.”
Wat maakt jou een goede verkeerskundige/verkeerskundig adviseur?
“Volgens mijn collega’s heb ik een brede blik. Ik kijk niet alleen naar de regels en theorie, maar vooral naar praktische oplossingen. Sterker nog, ik kan er niet tegen als processen maanden duren zonder dat er iets in de praktijk gebeurt. Dat zit in mijn aard, maar komt denk ik ook door mijn achtergrond als bestuurskundige. Daardoor kijk ik net anders naar casussen dan verkeerskundigen.”
Wat is jouw ambitie? Waar droom je van?
“Ik wil graag omgevingsmanager op het gebied van verkeer worden. In die functie ben je een verbindende factor tussen de gemeente, bewoners en andere stakeholders. Zo heb je volop contacten en kan ik mijn bestuurskundige pet nog vaker opzetten.”
Waar kunnen we iets van jouw werk ervaren?
“Ik heb volop meegedraaid met het plaatsen van de‘snelheidsmeterspaarpot in Loosbroek’. In de dorpen die onder de gemeenten vallen, kunnen bewoners sparen voor goede doelen door zich aan de maximumsnelheid van dertig kilometer per uur te houden. Per dorp heeft de gemeente € 2.000 beschikbaar gesteld, die dus door de bewoners zelf verdiend kan worden.”
Al enig idee hoe je deze werkdag eindigt?
“Het laatste uurtje van de dag houd ik meestal vrij voor het afhandelen van klachtenmeldingen en/of het regelen van vervolgafspraken. Daarna sluit ik mijn laptop af en zit de werkdag erop.”
Interesse in werken via Mobypeople?
Lijkt het jou ook interessant om te werken via Mobypeople? Bekijk dan eens onze carrièremogelijkheden voor meer informatie! Staat er niet tussen waar je naar op zoek bent? Dan zien we jouw open sollicitatie graag tegemoet!