Blog Kennis delen, nieuwe omgevingen en veilig verkeer: de dag van Robin Maatjes

Robin werkt op dit moment aan twee opdrachten voor Mobypeople, net als zijn collega’s vanuit huis. Naast zijn opdrachten deelt hij ook graag zijn kennis. Tijdens kennissessies met zijn collega’s, maar ook in de podcast die er binnenkort aankomt.

Tussen de opnames van twee podcastafleveringen door spreken we Robin over zijn dagelijkse bezigheden.

Hoe ben je deze werkdag begonnen?

“Voor mij geen hele ochtendroutine met koffie, krantje en mediteren. Ik doe zo min mogelijk voordat ik begin met werken, zeker nu ik vanuit huis werk. Een kwartier voordat de werkdag start kom ik mijn bed uit, maak me snel klaar en klap mijn laptop open. Direct aan de bak.”

Wat houd je op dit moment bezig?

“Op dit moment verdeel ik mijn tijd over twee opdrachten. Ik zit nu zo’n twee jaar bij de gemeente Nissewaard als verkeerskundige. Daar houd ik me onder andere bezig met tijdelijke verkeersmaatregelen en met een project voor verkeersveilige schoolomgevingen.

Daarnaast werk ik aan een opdracht voor ROV Oost Nederland. ROV staat voor Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid en daar ben ik projectleider voor onervaren verkeersdeelnemers. Dit zijn onder andere mensen die net een rijbewijs hebben of scooter- of brommerrijders. Maar ook motorrijders en verkeersdeelnemers die voor het eerst een speed pedelec gaan rijden. 

Door middel van onder andere campagnes en educatieprogramma’s willen we ervoor zorgen dat deze mensen veilig deelnemen aan het verkeer. Ik ben een maand geleden begonnen, dus ik ontwikkel mezelf iedere dag op dit onderwerp.”

Waaruit blijkt jouw frisse blik?

“Ik denk mijn manier van denken. Vroeger merkte ik het bijvoorbeeld al tijdens een potje Pictionary. Dan werd me gevraagd om een bank te tekenen. Ieder ander had een sofa getekend, terwijl ik een bankgebouw voor me zag met pinautomaten en alles.

Het een is niet beter dan het ander, maar het geeft wel een frisse blik. Dat doe ik niet bewust, maar zeker ook in het geval van verkeerssituaties helpt het me om net iets anders te kijken.”

Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws gedaan?

“Toevallig vandaag nog. Vandaag hebben we de eerste afleveringen opgenomen voor de Mobypeople podcast. Dat was wel echt even nieuw voor mij. Ik ben ook erg benieuwd hoe de eerste afleveringen worden ontvangen. 

Nu met het thuiswerken probeer ik regelmatig te gaan wandelen of fietsen. En ik vind het leuk om dan iedere keer een nieuwe route te ontdekken. Een nieuwe omgeving zorgt voor nieuwe inspiratie.” 

Hoe houd je samen met jouw collega’s jouw kennis op peil?

“Regelmatig zoeken we elkaar op om kennis te delen. Vorige week vertelden twee collega’s die voor het ingenieursbureau voor de gemeente Den Haag werken over hun werkzaamheden. Ze gaven een korte presentatie over wat hun werk inhield en hoe ze dingen aanpakken. Daarnaast hadden ze twee casussen meegenomen die we in groepjes van vier personen verder uitgewerkt hebben. Voor dit soort kennissessies is vanuit Mobypeople tijd gereserveerd.”

Wat maakt jou een goede verkeerskundig adviseur?

“Ik heb de kennis. Vanuit mijn opleiding, maar ook vanuit de praktijk. Juist die combinatie maakt het mogelijk om vanuit de weggebruiker te denken en niet alleen vanachter de tekentafel. Op de opleiding leer je bijvoorbeeld precies hoe lang een parkeervak moet zijn, maar kan dat wel in de praktijk? Want als je er rijdt, loopt, of fietst, zie je dan nog wel iets? Die ervaring doe je alleen op in de praktijk. 

Dat is ook het leuke van de podcast die we vanmorgen hebben opgenomen. Daar komt theorie en praktijk ook heel mooi samen. En dan met name ook de ervaring van een gebruiker die wel of niet matcht met een situatie.”

Kunnen we ergens iets van jouw werk ervaren?

“Tijdens het afstuderen bij de ANWB op het onderwerp afleiding in het verkeer werkte ik mee aan een interessant project. Ik zat daar in een projectgroep met onder andere de ANWB, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond en Flitsmeister. 

Er was een campagne bedacht die vergelijkbaar was met BOB, alleen dan tegen afleiding in het verkeer. Dat is uiteindelijk MONO geworden. Tijdens mijn afstudeerstage mocht ik mee sparren over de inhoud van deze campagne. Gaaf om de uitwerking hiervan nog steeds langs de weg te zien.”

Hoe eindig jij jouw werkdag?

“Dat wisselt per dag. De ene dag zit ik zo diep in mijn werk en geen idee heb hoe laat het is en maak ik net even teveel uurtjes. Dan klap ik snel mijn laptop dicht om te gaan eten. 

Andere dagen ben ik eerder door mijn werk heen en kan mijn laptop op tijd dicht. Dan blijft er meer tijd over voor mijn hobby’s. Morgen is er weer een dag.”