Podcast Hoe komt het openbaar vervoer uit de strijd met corona?

Het openbaar vervoer is veel in het nieuws. Het is een duurzaam alternatief voor lange reizen. Zeker met de hoge brandstofkosten. Maar is het openbaar vervoer daar wel klaar voor? Hoe is het ov uit de strijd met corona gekomen?

Dat de strijd nog niet gestreden is, blijkt uit dit interview met verkeerskundigen Jeroen Greep en Willem van den Berge van Mobypeople. Jeroen werkte bij openbaar vervoerder GVB toen door corona de boel ontspoorde en Willem is, naast professional, buschauffeur in zijn vrije tijd.

In de podcast Frisse Blik op de Weg gaan we maandelijks op zoek naar herkenbare situaties op de weg. Deze situaties bekijken we zowel vanuit de gebruiker als vanuit de expert. Allerlei onderwerpen passeerden de revue. Eerdere interviews vind je hier.

Wil je niets missen van deze serie? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Op kantoor weten we veel, maar niet alles

Willem is in zijn vrije tijd buschauffeur, een stuk leuker dan vakkenvullen. Zeker als je interesse hebt in het ov: “Het ook een mooie aanvulling op mijn werk als verkeerskundige. Als het gaat over openbaar vervoer, praat ik mee als ervaringsdeskundige. Ik heb veel gereden tijdens de corona-periode en ik zie wel duidelijk verschillen tussen voor, tijdens en na.”

Dat praktijkervaring welkom is op kantoor beaamt Jeroen: “Op kantoor hebben we niet het complete plaatje van wat er op straat gebeurt. Dan is het fijn om onze data aan te vullen met de ervaringen van de straat.

Ov lijkt simpel, maar is heel complex

“Ik vind het heel mooi om te zien dat je op deze manier vervoer kunt aanbieden. Vervoer dat in principe voor iedereen toegankelijk is,“ antwoordt Willem als gevraagd wordt waar zijn interesse in het openbaar vervoer vandaan komt. “Het lijkt allemaal heel simpel, maar er moet een hoop gebeuren voordat een trein, bus, tram of metro kan rijden… denk alleen maar aan het aankopen van zo’n voertuig, het maken van de dienstregeling, zorgen voor een goede route, enz. En het schoonmaken.

Als reiziger neem je het openbaar vervoer gauw voor lief, maar het is zo ontzettend complex. En dat vind ik prachtig.”

Een lastig cirkeltje waar we uit moeten komen

Voor de reiziger lijkt alles weer als normaal. De mondkapjes hoeven niet meer en in de spits sta je ouderwets gezellig schouder aan schouder in het openbaar vervoer. Maar als je inzoomt op de dienstregeling, dan zie je wel degelijk veranderingen.

“Doordat er de afgelopen twee jaar veel minder is gereisd, zijn er veel minder inkomsten binnengekomen bij vervoerders,” geeft Jeroen aan. “Die inkomsten waren tot nu toe gedekt door de overheid, maar die rijksbijdrage gaat stoppen. En die bus moet toch ergens op rijden. Door corona is het aantal ritten al flink afgeschaald, maar door het stoppen van subsidies zal er in sommige gevallen nog eens 30% minder gereden worden.”

‘Het openbaar vervoer speelt een belangrijke rol in verduurzaming. Maar daarvoor is wel geld nodig.’

Willem van den Berge

Daarnaast speelt er ook nog iets anders volgens Willem: “Uitval van en tekort aan personeel zorgt er ook voor dat er niet meer gereden kan worden. Zoals zoveel sectoren hebben vervoerders veel last van een tekort aan personeel. En als er dan iemand uitvalt door verzuim, dan voel je dat extra hard in de dienstregeling.”

Hoe zien we de toekomst van het ov?

“Ik wil niet te negatief doen,” begint Jeroen, “dit is een heel lastig probleem. We blijven in dat cirkeltje hangen waar we het net over hadden. We willen heel graag. Zeker nu we voor het klimaat en de hoge brandstofkosten op zoek zijn naar een goed alternatief voor de auto. En laat nu juist het beste alternatief voor lange reizen, het openbaar vervoer, gigantisch onder druk staan.”

Ook Willem zou de toekomst graag een stuk rooskleuriger willen inzien: “De accijns op brandstof wordt verlaagd, maar voor het ov in Nederland lijkt weinig te gebeuren. Dan maak je het mensen makkelijk om in de auto te blijven zitten. Terwijl we ondertussen wel willen verduurzamen en de uitstoot willen verlagen. Er is dus een belangrijke rol weggelegd voor het openbaar vervoer, maar daarvoor is echt geld nodig. En personeel.”

🎧 Meer weten over het openbaar vervoer na corona? Luister dan de podcast waar Jeroen en Willem niet uitgepraat raken over het onderwerp.