Hoe kunnen gemeenten hun parkeervraagstukken effectief aanpakken? 

Hoe kunnen gemeenten hun parkeervraagstukken effectief aanpakken? In dit artikel laten we zien hoe gemeenten hun parkeerbeleid kunnen verbeteren. We kijken naar het gebruik van data, slimme parkeeroplossingen en de rol van parkeren binnen mobiliteit. 

Met bijna twintig jaar ervaring in het parkeervak heeft Maarten een scherp oog ontwikkeld voor effectieve parkeeroplossingen. Als senior adviseur bij Mobypeople helpt hij gemeenten bij het ontwikkelen en implementeren van parkeerbeleid. 

Een carrière in parkeren 

Maartens carrière in het parkeervak begon in 2007 bij de gemeente Leiderdorp als beleidsmedewerker verkeer en vervoer. In Hilversum ontwikkelde hij zich verder als parkeerspecialist, waar hij doorgroeide tot eindverantwoordelijke voor het taakveld parkeren, waaronder parkeerbeleid, de uitrol van betaald parkeren en de beleidsmatige aansturing parkeercontrole. Na ruim 10 jaar gemeentelijke ervaring maakte hij in 2019 de overstap naar Mobypeople. 

Sindsdien heeft hij zijn expertise ingezet voor verschillende gemeenten, waaronder Zoetermeer en Delft. Momenteel is hij al twee jaar actief in Lelystad, waar hij de gemeente begeleidt bij het ontwikkelen van een nieuw parkeerbeleid. “In Lelystad hanteren we een methode die data-analyse combineert met kwalitatief onderzoek,” legt hij uit. “Zo zijn we nu bezig met een onderzoek naar het werkelijke autobezit onder bewoners in het centrum, zodat we de vanuit het beleid te hanteren parkeernorm kunnen bijstellen aan de hand van reële cijfers.” 

Data en emotie: een delicate balans 

In zijn rol bij Mobypeople combineert Maarten technische expertise met menselijk inzicht. “Vanuit de inhoud en de cijfertjes kan ik best wel goed dingen beredeneren,” legt hij uit. “Maar soms botst dat met hoe mensen situaties ervaren.” Hij illustreert dit met een recent project: “Laatst nog zag ik in de cijfers dat er niet hard gereden wordt – de meeste mensen houden zich aan de snelheid. Toch ervaren bewoners het als onveilig. Dat is precies die spanning tussen objectieve data en subjectieve beleving. 

Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen,” merkt Maarten op als hij spreekt over het overtuigen van bewoners en stakeholders. “Het is belangrijk te accepteren dat niet iedereen overtuigd kan worden van je standpunt, ook al heb je gelijk.” Deze pragmatische houding typeert zijn aanpak bij complexe parkeervraagstukken. 

Innovatieve oplossingen in parkeerbeleid 

De parkeerwereld is volop in beweging. “Steeds meer gemeenten kiezen bewust voor minder parkeerplaatsen,” zegt Maarten. “Dit sluit aan bij de bredere ambitie om steden duurzamer en leefbaarder te maken.” 

Deelmobiliteit kan een centrale rol spelen in deze ontwikkeling. “We zien een verschuiving naar een mix van vervoersopties,” legt Maarten uit. “Naast deelauto’s kiezen steeds meer mensen voor deelfietsen, openbaar vervoer en wandelen Dit heeft een grote impact op hoe we parkeernormen en ruimte-indeling moeten heroverwegen. Het blijven faciliteren van auto’s in steeds dichter bebouwde binnensteden is geen optie meer.” 

Om deze transitie te faciliteren, groeit ook de vraag naar flexibele oplossingen. “Demontabele parkeervoorzieningen zijn daar een mooi voorbeeld van,” vertelt Maarten. “Deze innovaties helpen ons om beschikbare ruimte effectiever te gebruiken. Met een demontabele parkeervoorziening kun je inspelen op de parkeervraag van de toekomst. Deze kunnen op- en afgebouwd worden naarmate de parkeervraag stijgt of daalt. Ook is het mogelijk dat parkeergarages zo worden gebouwd dat een deel ervan omgebouwd kan worden naar een kantoor- of woongebouw op het moment dat de parkeervraag afneemt.” 

Een andere innovatie die Maarten is tegengekomen bij nieuwbouwplannen, is een geautomatiseerd parkeersysteem. Maarten legt uit: “Hierbij parkeer je je auto bij de ingang en zorgt een mechanisch systeem dat je auto wordt opgeborgen op een geschikte plek. Deze parkeercarroussel zorgt voor een optimaal ruimtegebruik, waardoor je meer auto’s kwijt kunt op minder ruimte. Enige nadeel is dat dergelijke systemen vrij prijzig zijn.”  

Kennisdeling als sleutel tot succes 

Als themaspecialist bij Mobypeople is Maarten actief betrokken bij de ontwikkelkamer, een innovatief initiatief waarbij medior en senior medewerkers tijd en ruimte krijgen om actief bij te dragen kunnen besteden aan de ontwikkeling van de organisatie. “Het is een mooie kans om mijn expertise te delen en collega’s te helpen groeien,” zegt hij enthousiast. “De waardering die ik hiervoor krijg van het management motiveert me om hier nog meer energie in te steken. Daarnaast merk ik dat parkeren onvoldoende aan bod komt tijdens de opleidingen, dus deze kennisoverdracht is heel waardevol voor nieuwe collega’s.” 

Toekomstvisie: parkeren als onderdeel van het mobiliteitsvraagstuk 

Voor de toekomst ziet Maarten een steeds sterkere verbinding tussen parkeerbeleid en bredere mobiliteitsvraagstukken. “Het gaat niet meer alleen om auto’s kwijt kunnen,” benadrukt hij. “Het gaat om het creëren van leefbare steden en wijken, waarbij parkeren één puzzelstuk is in het grotere plaatje, maar wel een politiek en maatschappelijk gevoelig onderwerp.” 

Wil jij ook impact maken op de toekomst van mobiliteit? We zijn altijd op zoek naar gedreven professionals die het verschil willen maken. Bekijk onze vacatures of neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek over je mogelijkheden.