De ambitieuze plannen van Eindhoven om mobiliteit en groen te combineren

Eindhoven staat aan de vooravond van grote veranderingen. Met ambitieuze bouwprojecten, groeiende arbeidsplaatsen en een focus op duurzaamheid, speelt de inrichting van de infrastructuur een cruciale rol in de ontwikkeling van de stad. Verkeersplanologie is een integraal onderdeel van dit proces, waarbij mobiliteit, leefbaarheid en bereikbaarheid nauw met elkaar verbonden zijn. 

In deze context presenteerde Inez tijdens een kennisochtend een gedetailleerd verkeersplan voor Eindhoven, dat inspeelt op de uitdagingen en kansen van de komende jaren. Inez is de verkeersplanoloog in de uitwerking van de deelprojecten van het Masterplan Mobiliteit. 

De groei van Eindhoven

Eindhoven is de grootste stad van Brabant en staat aan de vooravond van een enorme expansie. Met de realisatie van 62.000 nieuwe woningen en 72.000 nieuwe arbeidsplaatsen, waaronder bij ASML, groeit de stad in een hoog tempo. Deze stedelijke ontwikkeling gaat gepaard met allerlei uitbreidings- en inbreidingsprojecten. Naast woningen en werkplekken worden er ook scholen, gezondheidscentra en andere essentiële voorzieningen toegevoegd om te voldoen aan de behoeften van de nieuwe bewoners.

Deze groei brengt echter ook uitdagingen met zich mee, vooral op het gebied van verkeer en mobiliteit. Zonder een goed doordacht verkeersplan zou deze expansie kunnen leiden tot verkeersopstoppingen, vervuiling en een afname van de leefkwaliteit.

Mobiliteit als sleutel tot leefbaarheid

Eindhoven zet in op een mobiliteitstransitie die de stad minder afhankelijk maakt van de auto en meer ruimte biedt aan voetgangers en fietsers. In het Masterplan Mobiliteit wordt het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service, en Privéauto) als leidraad gehanteerd. Dit betekent dat lopen en fietsen prioriteit krijgen bij het ontwerp van de infrastructuur, waardoor zij meer ruimte innemen in het straatbeeld, terwijl de auto juist minder ruimte krijgt.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een hoogwaardig openbaarvervoernetwerk (HOV), met twee bestaande HOV-lijnen en plannen voor drie extra lijnen. Deze lijnen zullen belangrijke delen van de stad verbinden met het centraal station, en worden gepositioneerd als een aantrekkelijk alternatief voor autoverkeer. Volgens schattingen kan dit en andere maatregelen binnen de Ring van Eindhoven tot een 50% reductie in autoverkeer rond deze lijnen opleveren, wat significant bijdraagt aan een schonere en meer leefbare stad.

Verkeersruimtes herontwerpen

Eindhoven herstructureert ook de openbare ruimte om deze beter af te stemmen op de behoeften van een moderne, duurzame stad. Door het proactief verminderen van parkeerruimte op straat en het aanleggen van inpandige fietsenstallingen, wordt ruimte gewonnen voor vergroening en leefbaarheid. Pleinen worden vergroend, wateropvang wordt verbeterd, en er worden extra voetgangersgebieden gecreëerd. Zo wordt de stad niet alleen functioneler, maar ook een aangenamere plek om te wonen en werken.

Een interessant voorbeeld van deze herstructurering is de ontwikkeling van een netwerk voor voetgangers. Waar fietsnetwerken vaak centraal staan in mobiliteitsplannen, heeft Eindhoven bewust gekozen om ook voetgangersnetwerken te ontwikkelen en te verbreden. Dit maakt het mogelijk om naast functionele verplaatsingen ook ontspannen routes door de stad te creëren.

Toekomstige uitdagingen en kansen

Hoewel Eindhoven grote stappen zet in het verbeteren van de verkeersinfrastructuur, blijven er uitdagingen bestaan. Het ontwikkelen van gebieden zoals in projectkader Acht, waar een te herbouwen basisschool en een kleine supermarkt worden gepland, vereist gedetailleerde planning en overleg met bewoners en bedrijven. Verkeersdruk, parkeerproblemen en de impact op de leefbaarheid moeten zorgvuldig worden gemonitord en opgelost.

Het Masterplan Mobiliteit voor Eindhoven is een leidraad voor hoe de stad om wil gaan met haar groei. Het is een balans tussen het faciliteren van mobiliteit en het creëren van een leefbare stad. Door in te zetten op duurzame mobiliteit, vergroening en een slimmer gebruik van ruimte, kan Eindhoven haar positie als innovatieve en toekomstgerichte stad verder versterken.