Blog Zo houden we onze blik fris – deel 1

Als opdrachtgevers ons inschakelen doen ze dat omdat ze op korte termijn extra mensen nodig hebben. Maar het gaat niet alleen om de ‘handjes’. Wij onderscheiden ons door onze expertise en frisse blik. Maar hoe houden we de kennis van onze Mobypeople op peil en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het werkveld? Hoe zorgen dat die blik fris blijft? 

Per jaar organiseren we twee of drie collectieve trainingen. We focussen dan op algemene onderwerpen zoals een training over presenteren of gespreksvoering, bestuurlijke sensitiviteit of heldere brieven en e-mails schrijven aan burgers. Deze bijeenkomsten worden verzorgd door communicatiebureau Loo van Eck. Zij verzorgen veel trainingen aan gemeentes en overheden. Aangezien dat ook ons werkveld is, zijn deze trainingen erg relevant.

Presenteren kun je leren

Niet iedereen hoeft elke training te volgen. Daarom kijken we zorgvuldig voor welke collega’s bepaalde onderwerpen interessant zijn en die nodigen we vervolgens uit. Iedereen volgt minimaal een keer per jaar een collectieve training.

De collectieve trainingen worden goed ontvangen door onze collega’s. Zo hebben ze laatst een training over presenteren gevolgd. De reacties waren erg positief.
Op de vraag of je de training zou aanraden aan andere collega’s, antwoordde Sander: “ja, omdat je kennis opdoet die je niet alleen bij presenteren gebruikt, maar ook op andere zaken kunt toepassen. Bijvoorbeeld bij het versturen van mails.”

En dat is ook precies waarom we die training aanbieden. Als je kunt presenteren, kun je je verhaal vertellen en onderbouwen. Dat sterkt je om bijvoorbeeld tijdens een vergadering je mening te geven, je lef te tonen.

Iedereen zou deze training moeten volgen

Het is mooi om te zien dat deze trainingen ook mensen aan het denken zetten over Mobypeople als geheel. Zo volgde Daan laatst een training over heldere brieven en e-mails schrijven. Achteraf zei hij: “iedereen die wel eens een brief schrijft zou deze training moeten volgen.” Dat was voor ons reden om het volgend jaar als collectieve training aan te bieden.

Hoe succesvol deze eerste ervaringen ook zijn, we merken dat we met alleen de collectieve trainingen niet in alle behoeften kunnen voorzien. De ene adviseur richt zich bijvoorbeeld op stimulering van het gebruik van de fiets, terwijl de ander zich veel meer bezig houdt met parkeerbeleid. Dus waar de één een congres over fietsen in steden bezoekt, besteedt de ander zijn budget misschien aan een workshop over een betere inzet voor OV.

Om aan al deze expertises en interesses tegemoet te komen hebben we het individueel scholingsbudget in het leven geroepen. Daarover lees je meer in deze blog.