Blog Van Mobypeople naar de provincie. Mart vertelt waarom.

Uit het oog betekent niet uit het hart bij Mobypeople. Wij blijven graag in contact met onze oud-collega’s. Waar zijn ze nu mee bezig en wat nemen ze mee uit hun periode bij Mobypeople? Mart kwam hier vaker voorbij met zijn passie voor de fiets. Maar nu hij de overstap heeft gemaakt naar de provincie Utrecht zijn we erg benieuwd hoe het met hem gaat.

Stappen maken met de fiets

Ik geloof in de kracht van de fiets en daar wil ik in mijn werk meer mee doen. Via Mobypeople deed ik een korte opdracht bij de Fietsersbond en bij de gemeente Delft, maar verder was er helaas weinig vraag naar junior adviseurs op het onderwerp fiets. 

Via een oud-collega van een van de detacheringsopdrachten werd ik getipt op de vacature in Utrecht, ik had nog één dag om een brief te schrijven en inmiddels zit ik er driekwart jaar. Een stap waardoor ik me verder kan specialiseren op het onderwerp fiets.

Met de fiets naar het werk

Beter had ik het niet kunnen treffen met de provincie Utrecht. Nu kan ik zelf op de fiets naar het werk. De afgelopen maanden ben ik helaas nog maar twee keer op kantoor geweest, maar ik kijk er al naar uit om dadelijk dagelijks naar kantoor te fietsen.

Utrecht is wat dat betreft ook echt een fietsprovincie. In 2017 waren 42% van alle ritten korter dan 15 kilometer met de fiets. De provincie heeft als doel dit te verhogen tot 50% in 2023. Ook bij gemeente ligt het fietsgebruik hoog. In Utrecht wordt natuurlijk heel veel gefietst en de gemeenten Houten en Veenendaal zijn de afgelopen jaren uitgeroepen tot fietshoofdstad van het jaar. 

Wat dat betreft zit ik hier perfect op mijn plek. Er zijn veel projecten rondom de fiets, er wordt veel geïnvesteerd in snelle fietsroutes en andere infrastructuur. 

De provincie Utrecht steekt er veel werk in om van de fiets het ideale vervoersmiddel te maken. We houden ons met een team van zestien personen hier dagelijks bezig.

Snel resultaat op straat

In mijn functie houd ik me bezig met de infrastructuur en met het regionale fietsnetwerk. Onderwerpen waar ik me onder andere mee bezighoud zijn het vlot veilig en comfortabel maken van het regionale fietsnetwerk. 

Een paar van de projecten waar ik concreet mee bezig ben zijn het wegwerken van knelpunten in het regionale fietsnetwerk en het in kaart brengen van openbare verlichting op fietspaden.

Het mooie aan mijn werk vind ik dat je soms snel resultaat terugziet op straat. Er is bij de provincie geld en ruimte om dingen te gaan doen. Dit is met name te danken aan het uitvoeringsprogramma fiets. Dat kwam ik niet eerder tegen in mijn opdrachten.

Kijken door een mobiliteitsbril

Ik kan er niets aan doen, maar als ik naar de stad kijk dan zet ik automatisch mijn mobiliteitsbril op. Dan moet ik naar buiten, de straat op. De situatie ervaren en samen met een collega de route fietsen om te kijken hoe het erbij ligt en hoe het voelt. Is het echt zo goed als dat we met z’n alle bedacht hadden? Of kunnen er nog dingen beter?

Natuurlijk kan ik vanachter mijn bureau al veel bekijken. Ik kan de route digitaal rijden, maar dan weet ik nog niet hoe scherp die bocht is of hoe breed het fietspad voor de fietser echt is. Hoe hard rijden de auto’s? Is het niet te druk om er plezierig te fietsen? Dat zijn dingen die je echt zelf moet ervaren. Laatst deed ik mijn rondje en stond ik voor een open brug. Dan merk je ineens hoe lang zoiets duurt.

Dit neem ik mee van Mobypeople

In de twee jaar dat ik bij Mobypeople werkte heb ik opdrachten gedaan bij acht verschillende organisaties. Dat betekende dus acht keer opnieuw starten. Acht keer kennismaken met mijn nieuwe collega’s om zo snel mogelijk aan de slag te gaan.

Bij de provincie Utrecht begon ik op 11 mei, toen thuiswerken al een aantal weken aan de gang was. Mijn  collega’s heb ik nu nog maar een aantal keer gezien. Dankzij mijn tijd bij Mobypeople wist ik in deze uitzonderlijke situatie toch redelijk snel mijn weg te vinden. Dat is een skill die niemand me meer afpakt.