Blog Wij zijn Mobypeople en dit is ons verhaal

In mijn functie sta ik dagelijks in contact met de markt. Tijdens deze contactmomenten vertel ik veelvuldig ons verhaal. Een mooi verhaal, al zeg ik het zelf. En elke keer als ik het verhaal vertel en de reactie van mijn gesprekspartner peil, denk ik aan wat dit allemaal teweeg zou kunnen brengen …

Stel je eens voor … Klanten die onverdeeld enthousiast worden en niet meer bij je weg te slaan zijn, de concurrentie stikjaloers en radeloos, medewerkers die nog net geen tatoeage van het bedrijfslogo hebben gezet. Oké, ik sla misschien een beetje door. Toch wil ik dit proberen te verwezenlijken (ja, ook de tatoeages). En dat start met een goed verhaal.

Vacature zoekt CV

Een goed verhaal begint niet bij wat je doet, maar waarom je het doet. Vaak ligt er onvrede aan ten grondslag. Iets dat je wilt veranderen of verbeteren aan de wereld waarin je opereert. Mijn onvrede ligt in de volgende vraag: waarom zien veel organisaties inhuur als een noodzakelijk kwaad? Of als praktisch middel om ondercapaciteit en werkdruk te ondervangen?

In wezen zou het ons als detacheringsbureau niks moeten schelen waarom klanten ons inhuren. Als ze het maar doen. Daar verdienen we tenslotte ons geld mee.

Klopt, maar weet je wat het probleem is bij deze benadering van inhuur? De plastische wijze waarop een uitvraag de markt op komt. Wij hebben een vacature, hebben jullie een cv?

Duurzame partner

Mobypeople reageert niet. Mobypeople kijkt vooruit. We willen niet afhankelijk zijn van een klant die ons als bemiddelaar beperkt.

“Dit zijn de eisen, de beschikbare uren en dit is het plafondtarief. Kun je leveren?”

Door te werken vanuit een dergelijk vastomlijnde klantvraag mis je vaak context. En hoe kun je nu een goede match maken als de context ontbreekt?

We willen af van de klassieke opdrachtnemer-opdrachtgever-relatie die de basis is van een vaak vluchtige samenwerking. Mobypeople ziet klanten veel liever als duurzame partner.

Mobypeople vraagt om context

Stel je voor, de klant zoekt een verkeerskundige met HBO werk- en denkniveau, minimaal 4 jaar gerichte werkervaring, in het bezit van een hoge mate van eigen ondernemerschap en fulltime beschikbaar op zeer korte termijn. Keurig netjes beschreven. Daar kunnen we als bemiddelaar mee aan de slag toch?

Zeker, maar voordat we aan de slag gaan, hebben we nog wel wat vragen …
Wat verstaat de klant onder een werk- en denkniveau? Hoe uit zich dat op het CV? Waarom 4 jaar ervaring en niet bijvoorbeeld 3? Op welk moment is er sprake van gerichte werkervaring? Hoeveel ervaring zit er nu op de afdeling? Wat verstaan ze onder eigen ondernemerschap? En waar is de fulltime inzet op zeer korte termijn op gebaseerd? Het vertrek van een fulltime kracht? Een lange periode van ondercapaciteit? Hoe is de onderlinge verdeling van taken binnen de afdeling nu georganiseerd?

Dienstverlening in optima forma

Zomaar wat vragen die de achtergrond, beschikbaarheid, kennis en karakter van de aan te bevelen medewerker bepalen. En dan heb ik nog niet eens over het huidige politieke klimaat, de verkeerskundige ontwikkelingen in de komende jaren, de kijk op Het Nieuwe Werken etc etc.

Dat zijn geen zaken die tussen de bedrijven door telefonisch worden besproken. Of in een nota van inlichtingen worden behandeld. Die zaken vragen om gedegen kennis van de personele opbouw, structuur en cultuur van de betreffende afdeling.

Om daar echt een gevoel bij te krijgen moet je op locatie zijn en ter plekke luisteren naar de beweegredenen en vraagstukken van de contactpersoon, jouw partner (in spe). Met deze kennis kan ik mijn dienstverlening uiteindelijk in optima forma uitdragen. Met als resultaat: de juiste professional voor de juiste opdracht op het juiste moment. Daarvoor hoef ik geen vacaturetekst te lezen.

Kortom, we willen deze samenwerking duurzaam insteken, waarbij de invulling van een vacature slechts een eerste of volgende stap is. En dat werkt twee kanten op. Voor ons is het CV nooit een uitgangspunt, maar slechts een bewijs. Een bewijs dat we leveren vanuit onze kennis van de klant, maar ook onze visie op tijdelijke inhuur.

Tijdelijke inhuur = blijvende impact

Vanuit een romantisch oogpunt bezien brengt tijdelijke inhuur een nieuw elan, een kritische blik, een frisse wind, een wedervraag. Als je het praktisch bekijkt, brengt het de gemiste expertise of gewoon een extra paar handen om het werk te verzetten.

Ik ben een romanticus. Ik ben ervan overtuigd dat onze professionals de klant op elk moment kunnen helpen, los van werkdruk en ondercapaciteit. Ze schudden de boel op, geven nieuwe energie, houden vanzelfsprekendheden tegen het licht, doorbreken gewoontes en brengen bovenal een frisse blik.

Maar ik geloof ook dat de tijdelijkheid van inhuur een blijvende impact kan hebben op de personeelsplanning van onze klant. Dat het eigen medewerkers kan laten groeien en motiveren en dat het leidt tot betere resultaten en dus een positieve sfeer. Dat is ons verhaal.