Kennissessie: rondje Rotterdam

Bij Mobypeople zitten je collega’s op diverse locaties door het land. Je bent onderdeel van twee teams: dat van de opdrachtgever waar je zit, en van het Mobypeople-team. Maar dat team ziet elkaar natuurlijk niet dagelijks. Daarom organiseren we regelmatig kennissessies. Voor de laatste kennissessie hebben we zelfs Ahoy afgehuurd!

In een van de meetingruimtes van Ahoy kwamen we samen. Rotterdam was de locatie omdat onze ZZP-collega René Hogerheijde daar als verkeersplanoloog betrokken is bij het project Hart van Zuid, een herindeling van het gebied rondom Ahoy. Daarnaast is hij ook betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe Feyenoord stadion.

“René werkt aan een groot project,” geeft kenniscoach Rik aan. “Hij kan als geen ander de complexiteit van verkeerskundig werk laten zien. Veel van onze junioren hebben nu nog niet te maken met dergelijke projecten, maar het geeft ze een mooi kijkje in de toekomst.”

Impressie busterminal Zuidplein – CConcept Design

“Dit project is zo complex omdat we werken vanuit een bestaande situatie,” legt René uit. “Een situatie waarin we behalve met Ahoy ook te maken hebben met een ziekenhuis, een zwembad, een theater en een winkelcentrum. Al deze voorzieningen moeten tijdens de werkzaamheden bereikbaar blijven,” legt René uit. Zodoende wordt het gehele project stapsgewijs uitgevoerd.

Daarnaast zit er ook een belangrijk OV-knooppunt. Op het busstation komen alle bussen uit de regio ten zuidwesten van Rotterdam de stad binnen. De streekbussen uit Zeeland bijvoorbeeld. Op die plek stappen de reizigers over op de metro- of stadslijnen. Het metro- en busstation gaat ook flink op de schop. Het busstation en het rangeerterrein moeten gescheiden worden omdat stilstaande bussen het logistieke proces verstoren.

Parkeren

In het gebied komt veel horeca, een hotel, nieuwe winkels en woningen. “Wat betekent dat we rekening moeten houden met parkeren,” legt René uit. “In stadsontwikkeling wordt er altijd uitgegaan van gemiddeld 1 of 1,5 parkeerplek per woning. In dit gebied hanteren we nieuwe parkeernormen. We gaan uit van minder autobezit en meer OV- en fietsgebruik. Wat maakt dat er minder ruimte voor parkeren nodig is.”

“Daarnaast wordt ingezet op dubbelgebruik van parkeerplaatsen voor bijvoorbeeld Ahoy. Maar op sommige momenten biedt het parkeerterrein bij Ahoy weer te weinig capaciteit, bij drukke evenementen bijvoorbeeld. Zeker met de komst van het nieuwe Convention Centre bij Ahoy,” vertelt René. “Ahoy en het omliggende gebied krijgen te maken met nog meer pieken in de verkeers- en parkeerstroom. Ook ligt er nu een behoorlijk drukke verkeersader tussen Ahoy en het winkelcentrum Zuid, die verkeersluw gemaakt wordt. Al met al een flinke opdracht op verkeerskundig gebied.”

Rondje Rotterdam

René gaf zijn presentatie over Rotterdam Zuid middenin dat gebied. Een mooie gelegenheid dus om na de presentatie de verschillende situaties ‘live’ te bekijken.

“Het was een waardevolle sessie,” reageert kenniscoach Rik. “Een leermoment voor onze junioren. René schetste een beeld van hun toekomstige werk. Hopelijk geeft het ze een mooie stip op de horizon.”