Kennismiddag Kennis halen en brengen

Bij Mobypeople zitten je collega’s op diverse locaties door het land. Je bent onderdeel van twee teams: dat van de opdrachtgever waar je zit, en van het Mobypeople-team. Maar dat team ziet elkaar natuurlijk niet dagelijks. Daarom organiseren we regelmatig kennissessies. De meest recente vond plaats bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in Den Haag. Organisator was Rik, hij vertelt meer over deze middag.

“Onder collega’s wisselen we continu ervaring en kennis uit met elkaar. Dat is een van de sterke punten van Mobypeople wat mij betreft. Maar het gebeurt over het algemeen telefonisch, via mail en whatsapp. Dus het is ook heel waardevol om dit zo nu en dan face-to-face te doen.

Mooie wisselwerking

Afgelopen maand hebben we een goede ontmoeting gehad bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in Den Haag. Samen met de SWOV had ik een leuk programma samengesteld om alle collega’s wat dieper kennis te laten maken met verkeersveiligheid. Dan ben je bij de SWOV wel op de juiste plek.

We zijn de middag begonnen met een goede, stevige lunch. De SWOV had haar ontmoetingscentrum voor ons opengesteld en voor lekkere broodjes gezorgd. Het ontmoeten kon beginnen.

Naast het delen van inhoudelijke kennis op het gebied van verkeersveiligheid, was het thema van de dag Halen en brengen. Wij als Mobypeople konden directe kennis ophalen. Zo hebben we beter inzichtelijk gekregen hoe we om moeten gaan met verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld hoe we als verkeerskundigen risico’s moeten prioriteren.

Tegelijk brachten wij de dagelijkse praktijk van de gemeente bij de SWOV in huis. Zo konden wij goed aangeven of de factsheets die de SWOV beschikbaar stelt goed te gebruiken zijn in de dagelijkse praktijk. Al met al bleek dit een mooie wisselwerking te zijn.

Wegen vergelijken

Als start van het inhoudelijke deel heb ik een presentatie gegeven over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)2030. Bij deze nieuwe kijk op verkeersveiligheid ligt de nadruk op een proactieve aanpak op basis van risico’s in plaats van een reactieve aanpak op basis van ongevallen.

Vervolgens gaf Charlotte Bax van de SWOV uitleg over de Safety Performance Indicators (SPI) en welke data beschikbaar zijn. Aan de hand van deze indicatoren kan de veiligheid van wegen met elkaar vergelekenworden. Je indiceert dan bijvoorbeeld aan de hand van snelheid en wegbeeld.

Na deze kennis tot ons genomen te hebben zijn we zelf aan de slag gegaan. We gebruikten gegevens van een fictieve gemeente, zoals wegkenmerken, ongevallen gegevens en demografische opbouw van de bevolking. Aan de hand hiervan keken we naar de (on)mogelijkheden om daarover iets te zeggen ten aanzien van de verkeersveiligheid.

Al met al was het een leerzame middag, op naar de volgende!