Interview Even kennismaken: Maarten van Loenen

Sinds 1 september is Maarten van Loenen bij ons in dienst als Senior Adviseur Verkeer. Hij heeft een achtergrond in de planologie en was in zijn vorige baan ‘Meneer Parkeren’. Tijd om kennis te maken.  

“Het was een kwestie van perfecte timing dat ik nu bij Mobypeople zit. Ik stond open voor verandering en was er over aan het denken hoe ik mijn carrière een stapje verder kon brengen. En toen benaderde Eva me via LinkedIn. Mobycon kende ik al wel van naam, maar Mobypeople was nieuw voor me. Maar het klopt gewoon hier. Al vanaf het begin was er veel vertrouwen in mijn kunnen. Je bent geen nummertje en ze zien je echt als persoon.

Ik ben afgestudeerd planoloog. Tijdens mijn opleiding heb ik het deelvak Verkeer, vervoer en infrastructuur gevolgd. Ik heb altijd al iets met verkeer gehad, speelde natuurlijk met autootjes toen ik klein was, en vond kaarten, routes en atlassen super interessant. Als planoloog hou je je bezig met alles op het gebied van ruimtelijke ordening. Je kijkt hoe de openbare ruimte zo optimaal mogelijk benut kan worden. Mijn voordeel in de verkeerskunde is dat ik weet hoe andere partijen naar bepaalde zaken kijken. Als we in overleg zijn met de afdeling Wonen en Bouwen snap ik hoe zij aan tafel zitten. Zij hebben andere belangen dan een verkeerskundige.

Meneer Parkeren 

In mijn vorige baan bij de gemeente Hilversum, als Adviseur Parkeren en Verkeer, kwamen alle vragen over parkeren bij mij terecht. Dus ook als iemand wilde weten waar hij zijn paard kon parkeren. Je kunt wel zeggen dat ik daar ‘Meneer Parkeren’ was. Mijn takenpakket was uiteraard breder dan vragen beantwoorden. Zo heb ik daar het parkeren geprofessionaliseerd. Processen beter en efficiënter ingericht, gekeken naar besparende mogelijkheden en was ik verantwoordelijk voor het invoeren van betaald parkeren. Ook heb ik het nieuwe parkeerbeleid opgesteld. Parkeren is de laatste jaren mijn expertise geweest, maar het mooie aan Mobypeople vind ik dat ik me nu kan ontwikkelen op andere onderwerpen in het bredere thema Verkeer. 

Zoals in dit geval bij de gemeente Zoetermeer, mijn eerste opdrachtgever. Zoals zoveel gemeenten willen ze voorkomen dat de stad volloopt met auto’s, terwijl er tegelijk meer dan 10.000 woningen gebouwd moeten worden. En daar komt een hoop bij kijken. Het reguleren van verkeersstromen. Maar ook een ontmoedigingsbeleid om op den duur minder auto’s op de weg te hebben. Vragen die spelen zijn bijvoorbeeld: leggen we een nieuwe parkeerplaats met 150 parkeerplaatsen aan of volstaat het om meer deelauto’s neer te zetten? Hartstikke interessant om hier mijn expertise op los te kunnen laten.”