Blog Bouwaanvragen, parkeerbehoefte en team integraal ruimtelijk advies: De dag van Alex

Alex werkt momenteel aan een opdracht bij de gemeente Eindhoven en is gespecialiseerd in voetgangers en hun toegankelijkheid. Hier vertelt hij over zijn werkdag.

HOE BEN JE DEZE WERKDAG BEGONNEN?

“Meestal begin ik tussen acht en negen. De meeste werkzaamheden doe ik vanaf de eetkamertafel. Het thuiswerken geeft me de ruimte om wat later te beginnen en een frisse neus te halen voordat ik start aan mijn werkdag. Ik breng de kleine eerst naar de kinderopvang. Bij lekker weer doe ik dit op de fiets. 

Ik check iedere ochtend eerst mijn mailbox. Ik krijg zo’n 25 tot 30 bouwaanvragen per week binnen. Deze beoordeel ik op hun oplossing voor auto- en/of fietsparkeren en eventuele uitritten.  Meestal ontvang ik elke dag ook een aantal spoedzaken, bijvoorbeeld wanneer er iets is misgegaan met een vergunning of bouwaanvraag. Je weet nooit wat je te wachten staat. Dat vind ik juist leuk aan mijn werk.”

WAT HOUD JE OP DIT MOMENT BEZIG?

“Begin dit jaar maakte ik de stap om voor de gemeente Eindhoven te gaan werken. Ik wilde naar een grotere gemeente met meer gestructureerde werkzaamheden. Voor mij was het een hele bewuste stap die mooi uitpakte. 

Ik word steeds meer betrokken bij andere zaken. Ik zit nu in bijvoorbeeld in het team integraal ruimtelijk advies wat wekelijks behoorlijk wat tijd in beslag neemt. Hier komen alle vakdisciplines bij elkaar waarbij we conceptuele projecten van advies voorzien. Dit zijn groen, stedenbouw, water, wonen, gebiedscoördinator, historie, geluid en leefbaarheid. Het gaat bijvoorbeeld over een functiewijziging van een gebouw zoals een grote winkel waar appartementen gerealiseerd gaan worden. We zijn nu ongeveer vier maanden bezig en op nul begonnen. Het is dan ook erg interessant om te zien hoe het team zich ontwikkelt en wat we van elkaar leren. Er is regelmatig sprake van tegenstrijdige belangen, bijvoorbeeld groen, water en parkeren dat vaak allemaal in een beperkte buitenruimte gerealiseerd moet worden. Tijdens de vergaderingen weten we dit altijd zo op elkaar af te stemmen dat het advies goed bruikbaar is voor de aanvrager. 

Ik spar ook regelmatig met mijn collega’s van verkeer. Eindhoven heeft onlangs de kwaliteitseisen voor inpandige fietsenstallingen vastgesteld. Een fietsenstalling moet goed toegankelijk zijn, wil deze in de praktijk goed werken. Ik kan mijn collega hier goed in aanvullen met mijn eerdere ervaringen wat betreft toegankelijkheid. Andersom is het ook fijn dat ik bij hem navraag kan doen. Op deze manier zorgen we ervoor dat een nieuw plan altijd voldoende kwaliteit biedt wat betreft verkeer.” 

WAARUIT BLIJKT JOUW FRISSE BLIK BIJ MOBYPEOPLE?

“Ik vind mezelf geen diehard verkeerskundige, omdat ik onderwerpen zoals groen en water ook heel interessant vind. Vrijwel alles wat ik om mij heen zie in de openbare ruimte vind ik interessant. Ik ben vaak geneigd om hierin mee te denken bij projecten. 

In de gemeente Eindhoven werken we met een rekentool parkeren om de (extra) vraag naar parkeren te bepalen. Soms komen hier gekke dingen uit en dan vind ik het wel leuk om uit te zoeken hoe het zit, rekeninghoudend met de normering. Een recent voorbeeld was de aanvraag voor een padelbaan. Voor zoiets specifieks zijn nog geen normen opgesteld. Ik heb toen met mijn eigen inzichten en aan de hand van de normering van tennisbanen een onderbouwing opgesteld.” 

WAT DOE JE OM CONTACT TE HOUDEN MET JE MOBYPEOPLE COLLEGA’S?

“Afgelopen periode was het lastig om samen te komen. Toch heeft Mobypeople een aantal momenten weten te creëren. Daar was ik heel blij mee. Ik woon in Zundert en hier wonen weinig collega’s in de buurt. 

Ik hoop in de toekomst zelf meer aan kennisdeling te gaan doen met mijn collega’s. Hopelijk kan ik ze op deze manier wat andere zaken bijbrengen. Ik ben zelf bijvoorbeeld afgestudeerd op het onderwerp voetganger. Dit blijf ik een interessant onderwerp vinden. Er komen namelijk ook heel veel stedenbouwkundige aspecten bij kijken. 

In Nederland gaat de aandacht meer naar auto’s, de fiets en het ov. Op voetgangersgebied zijn nog flinke stappen te zetten.”

WAT MAAKT JOU EEN GOEDE VERKEERSKUNDIG ADVISEUR? 

“Ik ben gespecialiseerd in voetgangers en hun toegankelijkheid. Maar ik vind heel veel zaken binnen verkeer interessant. Stedenbouwkunde, water, groen bijna alles wat je kunt bedenken heeft wel een link met verkeer. En daar kun je vanuit verkeer iets van vinden. Dat is ook wel mijn kracht.”

Hoe maak je een land toegankelijk voor 17 miljoen voetgangers? Luister hier de podcast:

HEB JE EEN BEPAALDE AMBITIE VOOR DE TOEKOMST?

 “Ik zou in de toekomst eens bij onze zuiderburen willen werken. Ik woon zelf tegen de grens en  kan me daarom als een halve Belg beschouwen. Er is een negatief beeld over de infrastructuur daar. Iedereen klaagt altijd dat je meteen merkt wanneer je de grens over rijdt. Maar er gebeuren daar interessante zaken waar wij nog van kunnen leren. Dit komt denk ik omdat zij op sommige plekken nog niet zo vastgeroest zitten aan normen en kwaliteitseisen. Je hebt daardoor meer vrijheid om naar eigen inzicht een gebied te herinrichten. Daarnaast zijn ook bepaalde zaken in Nederland weer inspiratie voor onze zuiderburen. Dat is wel heel gaaf.” 

KUNNEN WE ERGENS IETS VAN JOUW WERK ERVAREN?

“In Schiedam ben ik bij een project betrokken geweest dat al zeven jaar liep. Het ging om de herinrichting van een ontsluitende weg met aan de ene kant een groot park en de andere kant een historische woonwijk. Een plek met veel problemen en klagende omwonenden. Bovendien ligt de weg op dijk, die niet aangetast mag worden door de herinrichting. Dit gaf bijvoorbeeld problemen met een aftakking in een bocht met aan de ene kant een brug en de andere kant de dijk. Het was een plek voor potentiële ongelukken. 

Qua inrichting bleek het niet mogelijk te zijn om hier het gewenste fietspad te realiseren en het kwam zelfs ter sprake om de oude inrichting aan te houden. Ik heb toen een aantal harde beslissingen genomen om de vaart erin te houden. Een breder fietspad paste eigenlijk niet in de bocht, maar we hebben het in ieder geval zo goed mogelijk gemaakt. Als je iets pasbaar kan maken, moet je dit altijd doen.”

AL ENIG IDEE HOE JE DEZE WERKDAG EINDIGT?

“Of met een spoedje of de afronding van wat zaken. Wanneer ik dat heb afgewerkt ga ik mijn dochtertje ophalen van de opvang.”