Blog Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

Een passie om de wereld van verkeerskunde en mobiliteit te verbeteren, dat is wat Mobycon en Mobypeople bindt. En dat ze beiden onderdeel uitmaken van de Concordis groep natuurlijk. De twee ‘Moby’s’ werken steeds vaker samen. Waar Mobycon wordt ingehuurd als extern adviesbureau voor mobiliteitsvraagstukken, is Mobypeople gespecialiseerd in het detacheren van professionals binnen hetzelfde werkveld.

Af en toe schuiven beide partijen aan om samen een onderwerp onder de loep te nemen. Dit keer bespreken Jan Burger en Martijn van de Leur de samenwerking tussen Mobycon en Mobypeople.

Mobypeople is intern bij opdrachtgevers betrokken bij beleidsontwikkeling, realisatie en uitvoering van beleid. Mobycon werkt extern voor de opdrachtgever en meer projectmatig. De mensen van Mobycon onderzoeken, adviseren en begeleiden processen in transities binnen het mobiliteitsdomein. Twee verschillende dynamieken dus.

Dat is een van de redenen waarom beide BV’s heel bewust gescheiden blijven. Martijn van de Leur en Jan Burger geven in dit artikel uitleg.

Korte versus lange termijn

“Door te scheiden kunnen we allebei doen waar we goed in zijn,” legt Martijn van de Leur, commercieel directeur bij Mobycon uit. “We zetten de organisatie neer op basis van de klantvraag,” vult Jan Burger, accountmanager bij Mobypeople aan. “En die klant vraagt bij ons wezenlijk om iets anders dan bij Mobycon dus ik geloof heilig in het scheiden van die werelden.”

De aanleiding om Mobypeople te benaderen is vaak urgent. Jan: “Opdrachtgevers komen bij ons omdat ze capaciteit of specifieke verkeerskundige kennis missen. Hoewel de werkzaamheden van onze mensen op de lange termijn zijn gericht wil de klant op korte termijn geholpen zijn. Dat betekent dat wij snel moeten handelen. Het is dan extra belangrijk dat we ons eigen netwerk op orde hebben. Wie is er beschikbaar voor deze opdracht? Hebben we iemand in ons warme netwerk of moeten we daarbuiten zoeken? En wat voor persoon past er goed binnen deze organisatie en opdracht?”

Bij Mobycon komen opdrachten vaker binnen met een langere termijn behoefte. Martijn legt uit: “Wij hebben te maken met procesmatige en inhoudelijke verzoeken, zoals een beleid schrijven of een onderzoek uitvoeren. Dat vraagt om denkwerk in het ontwerpen van de aanpak en we krijgen hier meestal wat meer de tijd voor. Dat geeft een heel andere dynamiek aan een offerte of opdracht dan bij een detacheringsvraag.”

Andere verwachtingen

Door de scheiding van BV’s komen beide bedrijven in hun kracht te staan en bouwen zo hun eigen merk en belofte. “Zo zit de competitie hem bij Mobypeople in de kwaliteit van de cv’s, terwijl het er bij Mobycon veel meer om gaat of we de vraag van de klant begrijpen en die kunnen vertalen naar een goede aanpak. Of we als team onderscheidend vermogen hebben ten opzichte van andere bureaus,” legt Martijn uit.

“Ook onze manier van werken verschilt,” vertelt Jan. “De gedetacheerden van Mobypeople zijn vaak fulltime betrokken in de organisatie van de opdrachtgever. Commitment is belangrijk, omdat je naast de inhoud van het werk ook bezig bent met het leren kennen van de organisatie. Dat heeft tijd en aandacht nodig. Mobycon werkt juist meer projectmatig, waarbij een adviseur binnen die projecten vaak meerdere opdrachtgevers tegelijk bedient. Opdrachtgevers hebben dus andere verwachtingen van een gedetacheerde dan van een externe adviseur. Om dat duidelijk te houden is die scheiding ook belangrijk.”

Happy family

Hoe gescheiden de organisaties voor de buitenwereld misschien zijn, achter de schermen is het een ‘big happy family’. Martijn: “Regelmatig organiseren we bijeenkomsten waar Mobycon en Mobypeople elkaar ontmoeten. De contacten zijn heel goed, dat is altijd tof om te zien. De mensen van Mobypeople weten bij wie van Mobycon ze moeten zijn om een adviesvraag ingevuld te krijgen. En andersom werkt het net zo. De lijntjes zijn kort, er is vertrouwen. En dat is fijn samenwerken.

Die samenwerking zoeken ze steeds meer op. “We gaan er steeds meer naar toe dat we samen naar een klant gaan en onze beide verhalen vertellen, zegt Martijn. “Want een klant heeft vaak een keuze tussen een tijdelijke inhuurkracht of een extern adviesbureau. Het is goed dat klanten weten dat ze voor hulp op beide fronten bij ons kunnen aankloppen.”

Mobypeople kan terugvallen op de kennis van Mobycon en andersom. Beide organisaties en alle adviseurs die daar werken hebben dus een brede achtervang, die verder gaat dan alleen hun eigen opdracht. Samen zijn dat ruim tachtig collega’s met veel kennis en ervaring. Een waardevolle toevoeging voor opdrachtgevers.

Toegevoegde waarde

Wanneer Mobycon een advies heeft uitgebracht of de resultaten van een onderzoek heeft gepresenteerd, moet dat vertaald worden naar een concrete aanpak. Daarvoor moet je vaak goed in de organisatie zitten. Afstemming zoeken met financiën en met andere domeinen. Je moet een organisatie kennen om zo’n proces een stap verder te brengen. “De mensen van Mobypeople kunnen dat,” zegt Martijn. “Mobypeople koppelt die persoon met de juiste capaciteiten en kennis aan de klant.’’

“Maar ook andersom werkt het goed,” gaat Martijn verder. “Als er frequent iemand op locatie zit die urgente vragen kan beantwoorden en nieuwe ideeën hoort, kunnen we betere adviezen geven. De toevallige ontmoetingen die je hebt als je in zo’n organisatie rondloopt, die hebben wij als Mobycon minder terwijl die ontzettend waardevol zijn. Ook Mobycon werkt op locatie bij een klant als het proces daar om vraagt, alleen doen we dat minder frequent dan de collega’s van Mobypeople.”

Zo werken we samen

Beide organisaties zien een toename in (procesmatige) opgaven die vragen om inhoudelijke expertise, specifieke onderzoekstechnieken én ondersteuning op locatie.

Zo kreeg Mobypeople een vraag om een fulltime verkeerskundige voor het aanpakken van een parkeerprobleem. Jan legt uit: “Bij Mobypeople hadden we op dat moment geen fulltimer beschikbaar, maar we konden de klant toch helpen door Mobycon erbij te betrekken. Zij deden een parkeeronderzoek en verzorgden het eerste advies. Daardoor kon een parttime verkeerskundige aan de slag met afstemming en de implementatie van het advies dat uit het onderzoek voortkomt. We zijn op deze manier flexibeler en niet alleen afhankelijk van ZZP’ers uit ons eigen netwerk.”

“Het doel is natuurlijk om de klant te helpen, linksom of rechtsom,” zegt Jan. “Welke kant ze ook kiezen, advies of detachering, wij hebben beide kanten helemaal ingericht. Het zijn twee professionele, gespecialiseerde organisaties.”

Martijn besluit: “Die focus helpt ons en onze klanten enorm.”